Nyttig frukost & dyr bio

Det här är mitt 50:e blogginlägg. Grattis till mig! Och till er också, antar jag, som läser mitt nonsens.
Det är måndag morgon och jag befinner mig på min vanliga plats vid innergården. Det är här jag brukar sitta, varje morgon, när jag äter frukost. Jag har blivit en sådan stammis att personalen undrar vart jag tagit vägen om jag INTE sitter här klockan åtta.
Surry Hills
Mitt emot mig sitter J och kollar Facebook, ibland skrattar hon och berättar någon lustig historia hon läst.
Vi var i Surry Hills i lördags, området där jag och H bodde i tre månader, där vi åt en riktigt god och prisvärd lunch (thaimat), tittade i vintageaffärer och besökte en vintagemarknad. Jag hittade en otroligt söt tygväska (24 kronor) och köpte "Madame Bovary" för drygt elva kronor. För er som inte vet har jag ett nyårslöfte; att läsa fler klassiker. För tillfället läser jag "The Adventures of Huckleberry Finn" av Mark Twain.
Vintagemarknad i Surry Hills
Jag tröttnade rätt snabbt på flingor och toast till frukost, så för ett par dagar sedan gick jag till Coles för att köpa något nyttigare. Först och främst; filmjölk existerar inte (jag är inte förvånad) så jag tänkte att jag får ta och leta rätt på naturell yoghurt. Snacka om att leka detektiv. De har hur mycket yoghurt som helst, men den är sötad och innehåller alla möjliga konstiga tillsatser. Sen hittade jag naturell yoghurt, men alla var "99% fat free" vilket innebär att de stoppat i en massa andra saker för att den ska vara "krämig."
Usch!
Mumsig thaimat i Surry Hills - stekt ris, grönsaker och kyckling
Så jag fortsatte att leta och hittade till slut grekisk naturell yoghurt. Inga konstiga tillsatser, "normal" fetthalt, men den är betydligt dyrare än de onyttiga sorterna. 500g yoghurt kostar drygt 30 kronor. Jämför det med de onyttiga som kostar 15-20 kronor för samma mängd.
Jag hittade sedan ekologisk müsli och det var helt okej; 1kg kostar 45 kronor.
Yoghurten är underbart krämig och god, müslin är osötad och härligt mättande. Helt klart värd pengarna.
Innergården på vandrarhemmet. Lite djungeltema...
Som ni vet är jag väldigt förtjust i film och älskar att gå på bio. Bara för att kolla vilka filmer som visas och biljettpriser gick jag in på hemsidorna till en av kedjorna som har en biograf på George St. Jag insåg rätt snart att "det blir snålt med biobesök framöver."
Vet ni vad de ska ha för en biljett till "Robocop" klockan 15:45 en torsdag?
180 kronor.
Aldrig i livet. 
Så nej, det blir väldigt få biobesök i Sydney.
Twilight Parade
Igår hade jag två saker inplanerade; söka fler jobb och titta på Chinese New Year Twilight Parade. Jag sökte ett par jobb (alla utom ett i Sydney) och sedan gick J och jag till ett av biblioteken där hon lånade en dator och jag satte mig i en väldigt skön soffa och läste Mark Twain.
Efter ett par timmar åt vi en sen lunch i Westfield shoppingcenter (otroligt god fullkornspita fylld med grillad halloumi, falafel, salsa, sallad, guacamole, nachos och sour cream) innan vi gick till Gloria Jean's där vi drack en kaffe och pratade om allt möjligt.
Twilight Parade - Hästens år
Strax efter klockan sju på kvällen gick vi in till stan igen och tittade på "skymningsparaden." 2014 är hästens - trähästens - år enligt den kinesiska kalendern. Trähästen är stark, stabil och har en bra förmåga att fatta beslut. Personer födda detta år är bra på att interagera med andra och kommer att lyckas bra både privat och professionellt. 
Det ska bli väldigt spännande att se vad 2014 har att erbjuda.

Kommentarer

Populära inlägg