Liten flytt

Idag är sista dagen på vandrarhemmet i Kings Cross. I morgon efter frukost tar jag mina väskor och beger mig till city till ett billigare vandrarhem. Jag har bokat en vecka där, sedan får vi se vad som händer. E vill att vi skaffar en lägenhet ihop, något jag sagt att jag gärna gjort om jag haft ett jobb. 

Vackra Sydney
Tiden i Kings Cross har varit kanon. Jag trivdes inte särskilt bra de första dagarna, men sedan blev det bara bättre och bättre. Här är jag nära Botanic Gardens, Operahuset och The Rocks. När jag flyttar kommer jag lite längre bort, men det blir mer motion!
Här har jag lärt känna personer som jag pratar med så gott som varje dag. Här är många resenärer som är runt 30, något jag inte hade räknat med. 

Sydney University
Igår satt jag i Botanic Gardens med bok och skrivböcker, tittade på folk, njöt av värmen trots att himlen var full av tjocka, grå moln. Jag åt lunch och hittade - av en slump - en av mina nya favoritbutiker (T2 - säljer allt som har med te att göra) i QVB (Queen Victoria Building). Jag köpte ett härligt grönt te med mintsmak.
Efter det gick jag på bio och såg Josh Brolin och Kate Winslet i "Labor Day." Väldigt söt och fin film. Jag har alltid gillat de båda skådespelarna, även om Josh Brolin sägs vara lite vild av sig. Kanske är det därför jag gillar honom!

Vapen och tillhyggen tagna från kriminella i Sydney back in the days
Jag besökte en rock'n'roll-marknad med ett par kompisar i lördags, i söndags var jag på Justice & Police Museum och såg deras utställning "City of Shadows," foton av brottsplatser i Sydney från tidigt 1900-tal, historier om kriminella. Väldigt intressant!
Det har blivit väldigt mycket vandrande dessa veckor. Mina ben är lite ömma ibland, men fötterna mår bättre, tack och lov.

Rock'n'roll-marknad
Jag vet att ni är nyfikna gällande jobbsituationen. Allt jag kan säga är att jag söker och inte bara i Sydney. Jag pratar mycket med alla möjliga personer och senaste tiden har de sagt samma sak; februari är sista sommarmånaden. Mot slutet av februari kommer alla backpackers att lämna Sydney för att åka hem eller för att följa värmen norrut (när regnperioden är över) och då kommer jobbmarknaden att se annorlunda ut.

På väg till tågstationen såg jag detta inne i centrala Sydney
Vad mer kan jag berätta? 
Jag är väldigt nöjd med mitt liv just nu, jobb eller inte. Jag har träffat personer som efter en kväll med prat och skratt känns som vänner man haft i flera år. Vissa träffar man för ett par timmar, som A. Hon sov här en natt. Jag kom tillbaka till rummet och hon satt på golvet, gick igenom sin stora ryggsäck. Hon hade rest i sex månader (USA, Sydamerika, Nya Zeeland, Australien) och skulle nu till Asien där hon skulle träffa sin pojkvän i en vecka innan hon fortsatte att resa i ytterligare tre månader. De blev tillsammans fyra månader innan hon lämnade England. Hon var så sprallig, pratglad och mysig. Vi pratade "resekarma," killar, resor, rasism och historia medan hon lagade en souvenir från Galapagosöarna och sydde fast en Australien-flagga på ryggsäcken.

Thaimat med E 
Igår tog E och jag tåget in till city, det regnade och vi samsades om ett paraply som halvt blåste sönder när vi skyndade till thairestaurangen. Vi åt fantastisk mat, pratade om Sydney och vad vi har för mål. Klockan var efter 22 när vi gick därifrån, det var fullt av folk överallt, det doftade mat och regn, Town Hall lyste fint i mörkret. 
Så ja, jag är väldigt nöjd just nu.



Kommentarer

Populära inlägg