Bergslagen, del 3

Vi kör tredje och sista delen när vi ändå är igång. TV:n har dock satts på och jag slukar information om valet trots att jag inte borde.. Jag kommer inte att komma i säng i tid ikväll.

Göthlinska gården

Sista dagen i Bergslagen återvände jag till Nora och besökte Göthlinska gården. Jag hade kunnat spendera timmar där inne, men covid-19 gjorde att jag inte ville dra ut på det, särskilt som det kom fler och fler besökare och majoriteten av dom tycktes vara 60+.

Göthlinska gården ligger centralt i Nora, vid torget. Gården köptes 1886 av Agathon och Augusta Göthlin. Paret fick tre barn och det var en av döttrarna, Ingrid Göthlin, som vid sin död i sitt testamente önskade att gården skulle förbli som under hennes och föräldrarnas tid.

Utsikt över Norasjön från Göthlinska gården

Att kliva in i boningshuset är som att resa tillbaka i tiden. Inredningen från slutet av 1800-talet är orörd och i de olika rummen fanns även skyltdockor som visade dåtidens mode för kvinnor. Det var ett väldigt intressant besök och jag hoppas åka dit igen för att kunna gå en guidad visning av gården. När covid-19 lugnat sig..


På väg hem stannade jag hos en släkting på pappas sida. Jag hade tänkt slippa att åka inom Örebro, men av någon anledning var det just där jag hamnade, mitt i centrala Örebro, innan min GPS på telefonen visade mig ut på mindre landsvägar. 

Besöket var så trevligt. Det skiljer några år mellan oss, kanske 30-40 år 😉, men vi pratade som gamla väninnor och timmarna flög förbi. Tänk att man kan ha så mycket att prata om, så mycket gemensamt, trots en viss åldersskillnad.

Trappa till nedre våningen

Gott folk, dags att avsluta detta kapitel av min resa till Bergslagen. Framöver är tanken att jag ska skriva om Karlskrona och Österlen, men när det sker, det vet ju ingen, hah.

Kram på er ❤

Tre Sjöars Väg





Kommentarer

Populära inlägg