Bergslagen, del 2

Då var det dags att uppdatera igen. Jag har en del ångest över USA-valet, så varför inte distrahera mig själv en stund med bloggen?

Nora stad

Bergslagen, alltså - fortsättning.

Torsdagen var lugnare än onsdagen. Jag körde till en av Sveriges trästäder - Nora - där jag drack en latte och vandrade runt, fotade gamla hus, sjön och njöt av den lugna morgonen, innan jag gick på guidad stadsvandring.

Nora

Nora är en underbar liten stad. De gamla trähusen är pittoreska och vackra och guidningen var riktigt bra med en kunnig och trevlig guide. Hon berättade om hur den gamla stadskärnan varit hotad av rivning, för att man ville göra det mer modernt, om skvallerspeglar som fanns lite varstans, var den gamla vattengränsen brukade finnas, kända lokalbor som levde och verkade i Nora. 

Skvallerspegel!

Jag promenerade ner till turisbyrån där jag pratade med några som arbetar där, köpte vykort i en av butikerna nära torget, smakade på vegansk Noraglass och fortsatte sedan till Pershyttan för ännu en guidad visning.

Pershyttan

Pershyttan är en bergsmansby och ett kulturreservat. Vanligtvis beger sig guidningen ner i gruvan, men på grund av covid-19 höll vi oss ovan mark. Det är fascinerande att se hur folk arbetade förr, hur man använde den kunskap som fanns på den tiden för att göra arbetet så effektivt som möjligt.

Pershyttan

Jag fortsatte min resa till Järle station - Sveriges äldsta järnvägsstation (1854). Det var en söt liten station som fick mig att tänka på det gamla stationshuset där jag bodde på ovanvåningen i några månader innan resan till Australien. Jag gick runt och tittade, fotade och tänkte att jag är glad att sådana platser finns att besöka.

Järle station

Sista stoppet för dagen blev Bergslagspraliner, en väldigt kort resa från hotellet i Guldsmedshyttan. Om jag inte sett skyltarna, hade jag trott att jag hamnat fel. Bergslagspraliner har nog en av de häftigaste omgivningar jag sett: mitt i ett gammalt gruvområde (Stripa). Mitt bland stora, höga byggnader låg en liten chokladtillverkning där man kunde köpa fika och 'chokladiga' presenter. Jag gjorde både och: fikade och köpte med mig presenter till Halland och Småland.

Här finner du Bergslagspraliner

Efter detta var det dags att återvända till hotellet där jag återigen kröp upp i fåtöljen på hotellrummet och njöt av vyerna, såg hur solen sakta letade sig neråt och förändrade färgen på himlen.

Solnedgång i Bergslagen



Kommentarer

  1. Fina bilder du laggt upp. Tack för att du kom över till oss ❤🤗

    SvaraRadera
  2. Fina bilder du laggt upp. Tack för att du kom över till oss ❤🤗

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg