Museum & dåligt väder

Det märks när det är dåligt väder; vandrarhemmet är fullt av folk som inte vågar sig ut i regnet och rusket. Morgonen var helt okej; molnigt men varmt. Det blev en rätt sen start för mig idag; sov till 8 och åt inte frukost förrän framåt 9. 

Gått från yoghurt till surdegsbröd och grönt te till frukost. Mums!
Jag bestämde mig för att inte gå till bibblan, utan packade istället ner kameran och vandrade till Museum of Australian Currency Notes. Där lärde jag mig om landets valuta, dåtid och nutid.

Så här kan det se ut när man flyttar...
Visste ni att Australien tillverkar sedlar och exporterar till länder såsom Singapore, Kuwait, Thailand, Sri Lanka, Nordirland, Nya Zeeland, Brasilien och Kina?
Dessa sedlar är inte gjorda av papper, utan av polymer. De har en betydligt längre livstid än papperssedlar, går att återvinna och blir därför billigare för de länder som byter till polymer istället för papper.

Australiens vapensköld
Förr i tiden använde de delvis rom (alkohol) som valuta. De hade pund i många år, men bytte sedan till dollar. Först kom politikerna med förslaget att valutan skulle heta "royal," men folket sa nej. De röstade istället igenom förslaget "dollar."

Deras sedlar är så färgglada!
Jag åt lunch vid Town Hall och när jag satt där och drack iste kom regnet på allvar. När jag gick från vandrarhemmet till museet kom det ett par stänk, men nu vräkte det ner.
Jag smet in på Woolworths och köpte pappersnäsdukar och häftmassa (alltid bra att ha) och sedan begav jag mig ut i regnet. 

Fontän & St Mary's i Hyde Park
Storstäder är lustiga. Det finns dessa oskrivna regler om hur man ska bete sig. 
Till exempel: här i Australien är det vänstertrafik, alltså håller du alltid till vänster i rulltrappan. Detta gäller (oftast) även på trottoaren; håll till vänster.
När det regnar ute tycks följande gälla: har du paraply kan du hålla till höger där det ofta inte finns något tak. Kommer du väl under ett tack fäller du ihop paraplyet och håller undan det. 

Söta och lustiga noshörningar finns lite varstans i Sydney
Så när jag följde George St söderut mot Chinatown var det ett ständigt flängande med paraplyet; väntar vid trafikljus - paraply; går under tak vid uteserveringar - ner med paraply. Taket tar slut - paraply. Under tak och massa människor - ner med paraply.
Fascinerande. 
När jag nådde Chinatown var jag rätt blöt, men tack och lov för shorts och flipflips (de torkar snabbt). Jag köpte frukt i en asiatisk mataffär (helt enorm!) och fortsatte sedan hemåt. 

Queen Victoria Building (QVB)
Det ska fortsätta regna resten av kvällen, men i morgon, fredag och lördag är det dags för solen att titta fram igen. Det märks ändå att sommaren går mot sitt slut; det är inte lika varmt (vilket i och för sig är rätt skönt, +33 är lite väl hett) och det har regnat mer den här månaden än i januari.
Jag hoppas att ni får vår där hemma snart!



Kommentarer

Populära inlägg