Bett, bio och avsked

J lämnade Sydney igår. E och jag höll henne sällskap, hjälpte henne med det sista och sade sedan hej då. Det är så tråkigt med avsked, särskilt när man reser och kommer varandra inpå livet väldigt snabbt. Vi hade en liten avskedsmiddag i tisdags kväll; köpte billig pizza från Domino's (30 kronor!) och drack cider.
Gratis utomhusbio i Darling Harbour. Sådan lyx!
Det har varit ett par dagar med dåligt väder; tisdag regnade det nästan hela dagen. Tur att J och jag höll oss inomhus nästan hela tiden; vi besökte Broadway Shopping Center där vi hittade Kmart, åt indisk lunch och vandrade runt.
Kärlekens månad i Darling Harbour. Här kan man skriva söta meddelanden.
Jag har fått en del bett, främst på benen (som har en tendens att hamna utanför lakanet på nätterna) och de kliar en hel del. Tur att man har salva som håller nere svullnaden.
Jag har sett en spindel (rätt liten) i vårt badrum och för bara någon timme sedan slängde en av tjejerna ut en stor kackerlacka genom fönstret.
Australien har en hel del kryp.
Massa kärlek i Darling Harbour
Igår var det mulet hela dagen och lite småkallt, så när jag gick till Darling Harbour runt kl 19 hade jag en långärmad tröja på mig. 
En av de saker jag älskar mest med Sydney är allt som finns att se och göra. Februari är "kärlekens månad" i Darling Harbour, så det är flera saker på gång. 
Sydney skyline, sett från Royal Botanic Garden
En av dessa saker är gratis utomhusbio. Så jag gick dit, tog med en badhandduk att sitta på och böcker (då jag var väldigt tidig). När jag kom dit insåg jag att alla som satt och väntade på bion var par. 
Toppen.
Så jag satte mig utanför själva området, ringde till syster och pratade en stund. 
När det visade sig att filmen var "Edward Scissorhands" (som jag inte har sett på evigheter) struntade jag i alla gulliga par och satte mig på en hjärtformad filt, den enda singeln.
Jag köpte en cider, popcorn och njöt av filmen.
Strax innan kl nio var det paus (det är fyrverkerier kl 21) och jag kände mig rätt så nöjd där jag satt i Darling Harbour, mumsade på popcorn och tittade på otroliga fyrverkerier.
Avskedsmiddag för J - pizza och cider
Idag har jag varit på Museum of Sydney och lärt mig mer om staden som jag befinner mig i. Jag gick en guidad tur och spenderade drygt två timmar där, allt för 60 kronor.
Australien har en fascinerande historia. De första åren innebar svält för de soldater och straffångar som kom till Sydney 1788. De kom inte överens med aboriginerna i området, tömde hamnen på fisk, krabbor, ostron, etc. (något som påverkade aboriginerna något oerhört), förorenade en av de få sötvattenkällorna i området, med mera.
Nya skor, inhandlade för 60 kronor
Efter museet åt jag en väldigt god och nyttig lunch, en slags wrap med massa sallad, tahinisås och ris. De är så duktiga på glutenfritt här! Uppenbarligen är det många i Australien som väljer att äta glutenfritt, inte för att de är allergiska utan för att det är bra för hälsan. Än har jag inte hittat mycket ekologisk frukt/grönsaker, men det ska finnas mycket av den varan på diverse marknader.
Jag mötte upp med E (från Frankrike, som bodde i mitt rum) efter lunch och vi hann ta en kaffe innan hon återvände till Blue Mountains. Visst är det häftigt att träffa en person, äta frukost ihop ett par gånger, småprata och sedan hålla kontakten via mobil och Internet? Än häftigare är när personen sedan hör av sig och säger; "jag kommer till Sydney i morgon, ska vi ta en fika?"
Ett väldigt intressant museum
I morgon ska jag - om vädret tillåter - vandra mellan Coogee Beach och Bondi Beach på morgonen (tar drygt 2 timmar), återvända till vandrarhemmet för lunch och sedan ska jag på StreetFest i Belmore Park där ett flertal 'matvagnar' är uppställda. Där jag tänker provsmaka massa godsaker.

Ni får ha en fortsatt fin vecka! Jag ska kolla lite serier (tack syster!) och sedan sova.

Puss på er!







Kommentarer

Populära inlägg