Sydney

Jag har spenderat första natten i Sydney, Australien och vaknade innan klockan 6. De har precis öppnat den så kallade innergården här på vandrarhemmet och jag är nästan helt ensam om att vara här. Det är några som gör i ordning köket (de serverar frukost kl. 8.30).

Resan hit var lång, men kändes inte som ett dygn, trots mina klagomål. Jag tog tåg från Halmstad till Kastrup, flög från Köpenhamn till London (två timmar), väntade i två timmar, flög till Dubai (sex timmar), väntade där i två timmar och flög sedan vidare till Sydney (tolv timmar).

London-Dubai kunde jag bre ut mig lite då mittensätet var tomt. Dubai-Sydney var detta sätet upptaget och det var bara att gilla läget och göra det bästa av situationen. 
Jag hade lite svårt att sova; det blev bara någon timme då och då.

Väl framme i Sydney var jag inte så farligt trött, men jag visste att det skulle komma ikapp mig så småningom. De tittade knappt på mitt pass i passkontrollen, jag hade väntat mig en massa frågor.

De gick igenom min väska då jag deklarerat skor (som kan ha smuts, fröer, etc. på sulorna) och en liten stråliknande ask som jag har mina smycken i. De var rätt humorlösa, men det är väl de flesta på sådana ställen.

Kompisen J (som jag och H jobbade ihop med när vi var här 2006-2007) mötte mig i ankomsthallen och det var jätteroligt att träffa honom. Vi pratade på som det var en vecka vi sågs, istället för sju år. Vi tog tåget till centralstationen, taxi till vandrarhemmet och sedan gav vi oss ut.

Jag borde bytt skor (från ballerina till gympa) för efter ett tag kände jag två stora vattenblåsor dyka upp, en på var fot.
Toppen!

Vi vandrade runt i timmar, pratade om allt möjligt (J kör till Darwin idag, det kommer ta honom mer än två dagar), drack färskpressad juice, slappade i botaniska trädgården, såg operahuset, Harbour Bridge, köpte ett australiensiskt SIM-kort.

Det var riktigt varmt, svetten pärlade och jag var tvungen att smörja in mig ordentligt (lyckades få en liten bränna ändå). 

Efter drygt sex timmars vandrande var jag utmattad (jetlag och värmen) och det var dags att säga hej då till J. Väl på rummet däckade jag rätt snabbt och sov i fyra timmar. 
Jag började prata med en tjej från Tyskland och vi gick sedan till ett café där vi drack iste och pratade. 

Solen går ner runt 20 här i Sydney och klockan 21 är det mörkt. Det började ljusna innan klockan 6 (jättehärligt). De säger att det ska bli riktigt varmt idag (jag är klädd i shorts och en tunn bomullströja) och tittar jag på nätet står det +29 grader. Det är fuktigt i luften, något jag inte minns från förra besöket, hela 63% luftfuktighet.

Så vad ska jag göra idag, fredag 17 januari? Jag ska öppna ett bankkonto, vandra runt i Sydney och lära mig gatorna, skaffa ett TFN (tax file number) och införskaffa flipflops (ett måste i Australien), en liten adapter (min är alldeles för stor), shorts (man klarar sig inte med endast ett par) och sedan ska jag göra en del turistgrejer också (fota, skriva vykort).

Bilder kommer senare idag.

Kommentarer

Populära inlägg