T-rex & The Rocks

Vad har hänt sedan jag uppdaterade senast (hela två dagar sedan)?
Jag har besökt The Australian Museum och deras utställning Tyrannosaurus, Dropbox fungerar äntligen, jag har studerat klädmodet i Sydney (för det kan jag ju såå otroligt mycket om), ena vattenblåsan håller på att läka men fick en ny igår (intresseklubben antecknar), vandrade till The Rocks och gick en guidad tur i The Rocks Discovery Museum och alldeles nyss blev jag vittne till hur killarna på vandrarhemmet lassade in mat som de inte ätit på flera veckor (det är gratis BBQ här ikväll).
T-rex
Jag spenderade drygt 2½ timmar på The Australian Museum igår. Jag lärde mig om Tyrannosaurus-familjen, såg avgjutningar av enorma skelett och lärde mig saker som att ett litet, kompakt dinosauriehuvud hade större styrka i käkarna än ett smalt, avlångt. 
Tyrannosaurus rex var, enligt utställningen, den största och mest lyckade av alla tyrannosaurus. När man ställde sig nära skelettet insåg man hur enorma djuren var. Tack och lov att vi slipper stöta ihop med dem idag.
Australien har 20 av världens farligaste/giftigaste djur
Två av museets delar som jag tyckte var särskilt intressanta var "Surviving Australia" och "Indigenous Australians." Den förra visade djur som dels anpassat sig till de nya förhållandena (på gott och ont), men också de som dött ut eller numera är utrotningshotade/sårbara. Den andra handlade om Australiens ursprungsbefolkning, hur de levde innan britterna kom hit, hur de kämpade för sina rättigheter.
Utsikt från Observatory Hill
Så över till mode, bara lite kort. Då centrala Sydney är rätt litet (enligt mig) är det en salig blandning av folk. Turister klädda i shorts, flipflops och t-shirts blandas med män i kostym och kvinnor i snygga, men enkla klänningar. Det blir att man vandrar genom CBD (Central Business District) när man tar George Street ner till The Rocks och Circular Quay och då ser man en hel del tjänstemän som äter lunch med kollegorna eller skyndar gatan fram med en kaffe i handen. Bland turisterna är det bland tjejerna väldigt populärt med följande; långklänningar, långa kjolar och shorts. När vi snackar shorts så menar jag två sorter; de som är höga i midjan och skrämmande korta vid baken + normal midja och slutar (tack och lov) en anständig bit från sagd kroppsdel.
Killarna kör samma gamla; byxor/shorts + t-shirt.
Ett intressant museum!
Idag vandrade jag ner till Circular Quay, vidare till The Rocks och besökte The Rocks Discovery Museum. Det var i detta område som britterna först bosatte sig.
Det var nämligen så att de allra första straffångarna, som kom med de elva skeppen kallad First Fleet den 24 januari 1788, sattes inte i fängelse utan kunde bosätta sig nästan var de ville. De valde The Rocks, ett namn som kom till på grund av den sandsten som området bestod av.
Där startade de nya liv, som George Cribb, personen vår guide berättade om. Han var slaktare i England och dömdes att spendera 14 år i Australien på grund av att han avslöjats med en förfalskad enpundssedel. Han startade ett litet slakteri och blev riktigt förmögen, tills han förlorade allt och försvann.
Visste ni att 300 pund någon gång på 1800-talet i nutida pengar är/var drygt 1,5 miljoner?
Det får mig att tänka på "Stolthet & Fördom" där de säger att Mr Darcy är god för 10 000 pund/år. Det är en väldig massa cash.
Royal Botanic Garden är 30 hektar stort
I morgon har jag planerat att ta mig an Haymarket och Chinatown. Jag hoppas på att prova någon mumsig asiatisk delikatess till lunch. 
De firar det kinesiska nyåret mellan 24 januari - 9 februari (tror jag). Det är en väldig massa saker planerade på grund av detta, men störst är nog Australia Day (26 januari). Stora delar av Sydney kommer att förvandlas till festivalområden, flera museer har öppet hus, Tall Ship Race äger rum, de ska hissa den aboriginska flaggan vid Operahuset, fyrverkerier och massa annat. 

Det blir en väldigt spännande helg, med andra ord!


Kommentarer

Populära inlägg