Första brännan & Australia Day

Gott folk, idag lärde jag mig en viktig läxa; nej, det spelar ingen roll att det är "lite" molnigt och att du tänker hålla dig till de skuggiga områdena - solen kommer att hitta dig, var du än gömmer dig.
Med andra ord; använd den där fördömda solkrämen!
För tillfället är jag röd som en tomat i ansiktet, bröstkorgen, axlarna och ner över armarna.
Toppen.
Mycket folk och marknader i The Rocks på Australia Day
Saken var att jag och f.d rumskompisen J skulle gå till Gloria Jean's och ta något att dricka, men sen kände vi att "nej, det är så fint väder, varför inte vandra runt lite?"
Så en kaffepaus blev till en heldag i centrala Sydney.
Det var riktigt trevligt, vi hade mycket att prata om, stannade vid Lindt Café och drack den mest fantastiska varma choklad jag någonsin smakat.
Himmelsk.
Vi gick till The Rocks, Circular Quay, Operahuset, satt en stund i Royal Botanic Gardens, följde havet till Woolloomooloo där vi tog varsin iskall cider i hamnen.
Tillbaka på vandrarhemmet insåg jag (när jag såg mig i spegeln) att oj, här var det rosa/rött.
Museum of Contemporary Art
Nog om det.
Igår var det Australia Day och det var en riktigt rolig och mysig dag. Jag hade planerat att gå till Museum of Contemporary Art (MCA) som ligger i Circular Quay/The Rocks, sedan ta mig till Susannah Place Museum någon gata längre upp i The Rocks.
Jag mötte J och hon frågade om hon fick haka på. Mer än gärna! Så vi spenderade hela dagen ihop.
Det var så mycket folk ute! Australiensiska flaggan målad på kinder, armar, magar, bröstkorgar. Flaggor i kepsar, händer, väskor. Det kryllade av Aussies och turister, musik spelades, det var båtparad och massa tävlingar.

Susannah Place Museum
MCA var helt okej. En del tänkvärda konstverk, en del jag inte alls förstod vad, varför, hur. Susannah Place Museum var jätteintressant (en av familjerna som bodde där i början av 1900-talet och skötte den lilla butiken kom från Sverige!). J och jag satte oss på trottoaren (fanns inga stolar lediga) och drack öl och cider på puben en bit därifrån.
Operahuset och Harbour Bridge, sett från Royal Botanic Garden
Vi gick tillbaka till Kings Cross, åt mat med E och sedan tog vi tåget till Town Hall, vandrade ner till Darling Harbour och tittade på fyrverkerierna. Och vilka fyrverkerier!
De spelade musik, tusentals människor fäste blickarna mot skyn och de mest fantastiska färger och konstellationer fyllde den mörka himlen. Det kändes helt otroligt att stå där, i Sydney, och fira Australia Day. 
Fyrverkerier i Darling Harbour



Kommentarer

Populära inlägg