Skratt, hoppborg och blåsor

Det är kväll här i Sydney och det börjar bli lite svalare i luften. Det har varit en riktigt varm dag, solkrämen har smörjts på mer än en gång (vilket resulterat i att jag fortfarande är en blekfis) och jag har druckit kopiösa mängder vatten. 

Jag var uppe innan kl 7 på morgonen, messade lite med syster och kompisen I via Viber (underbar app), åt frukost och fick sällskap av en av tjejerna från mitt rum.
Klockan 10 lämnade jag vandrarhemmet, gick via Woolloomoolloo (jag skojar inte, ett av områdena heter så) och botaniska trädgården. Jag köpte ett par flipflops (här kallas de 'thongs') och väntade på kompisen E och hennes vänner (australiensare hela bunten).

Exxopolis vid Operahuset.
Vi gick till Operahuset där Sydney Festival har en attraktion (Exxopolis) där de har blåst upp en slags labyrint där 'rummen' är i olika färger . Det var riktigt häftigt, även om den röda färgen gjorde mig smått yr. 

Efter Exxopolis vandrade vi till en restaurang/pub/bar där vi åt lunch (pizza och cider) för att sedan vandra till Hyde Park. Där har de (Sydney Festival) en hoppborg som ser ut som Stonehenge. Vi stod i kö en stund, alla fick paraplyn för att skydda sig mot solen. Sedan fick vi hoppa i tio minuter. Som en av E's kompisar sa efteråt: "att hoppa runt i en hoppborg är nog en av de dummaste saker man kan göra när det är över 30 grader varmt ute."

Hoppborg är roligt, för stora och små!
Vi fortsatte till Darling Harbour (där spenderade jag och H många timmar för ett par år sedan) där vi vilade lite, tvättade fötterna i fontänen (det ska visst vara en australiensisk tradition) och sedan drack vi drinkar på Margaritaville. Det ska erkännas att det känns lite konstigt att sitta i linne och kjol, en drink i handen, se ut över böljande vatten och känna svetten pärla när det är mitten av januari.

Margaritaville, Darling Harbour
Det har blivit många skratt idag (E's kompisar var riktigt härliga); jag fick upprepade gånger säga hur vi i Sverige uttalar "Rekorderlig cider" (väldigt populärt märke här) och efter att ha berättat lite om Sverige (våra långa, härliga sommardagar) tyckte de att "när du åker tillbaka till Sverige vill vi hälsa på, allihop."

Väldigt stort träd i botaniska trädgården
Jag hittade igår en ny vattenblåsa, som tyvärr placerat sig väldigt olyckligt; under en av tånaglarna. Detta har resulterat i en hel del smärta och idag (när vi tog av oss skorna inför hoppborgen) upptäckte jag att nageln håller på att lossna. Detta har aldrig hänt mig tidigare, så för tillfället är jag nojjig som bara den och tvättar och tvättar för att det inte ska bli infekterat.
Att sova har blivit en sann pina då var gång jag rör på foten eller stöter i tån gör det fruktansvärt ont.

Klockan är nu strax över 20 och för mig gäller följande; borsta tänderna, plocka i ordning alla saker som ligger slängda på sängen och sedan sova.

Kommentarer

Populära inlägg