Drottningen och förbrytare

Idag har det "bara" varit drygt 24 grader varmt ute.
Varför? En hel del moln och lite regn. Det har varit riktigt skönt att vara utomhus med den ständiga brisen som kommer från hamnen.

Kings Cross. Området där jag bor för tillfället.
Jag var uppe innan 7, åt frukost med rumskompisen E och pratade om en av våra 'roomies'. Jag har döpt henne till Drottningen.
Drottningen kommer från England och har rest i snart ett år. Hon ser ut som hon inte har ätit ett ordentligt mål mat på flera år (jag skämtar inte) och är väldigt arrogant.
Därav smeknamnet.

Drottningen vet allt. Det här är hennes andra omgång i Sydney (förra gången bodde hon på vandrarhemmet i sex månader!) efter att ha gjort de tre månader "regional work" som man måste göra om man vill ha ett andra Working & Holiday-visum. Så Drottningen, förstår ni, kan ALLT om Australien. Skit i att hon spenderat nästan all tid i Sydney, hennes kunskap omfattar HELA Australien. 
Hon pratar väldigt gärna, men då helst med personer som kommer från engelskspråkiga länder såsom England, England och England.
Återigen; inget skämt. Mig behandlar hon smått nedlåtande, som jag inte är riktigt värd hennes tid eller energi.
Fair enough, det är hennes val. Under tiden tänker jag med humor och en hel del sarkasm observera henne när hon håller hov på innergården och fäller kommentarer såsom "you sexy boy, you."

Hyde Park och St Mary's Cathedral i bakgrunden
Efter en massa strapatser och shopping däckade jag runt kl 22 igår. Jag vaknade någon gång av att några av de engelska tjejerna pratade rätt högt, men vände ansiktet mot väggen och somnade om. När jag åt frukost med E (som kommer från Frankrike och är ett par år äldre än jag) berättade hon att hon vaknat av att Drottningen och en annan engelsk tjej varit högljudda; hon hörde dem trots öronproppar. Så hon hade sagt åt dem att folk försökte sova, om de kunde vara tysta.
Tjej nr 2 hade bett om ursäkt. Drottningen hade gett E en lång blick och sedan vänt henne ryggen. Efter det, berättade E, hade Drottningen passat på att klättra upp och ner i sängen (hon sov över E) ett par gånger. 
Tyvärr reste E vidare idag, men hon kommer tillbaka till Sydney om ett par månader. Vi bytte nummer och ska hålla kontakten.

Lunch
Idag påbörjades jobbsökandet på allvar. Tänker inte säga mer än så.
Jag vandrade till Gloria Jean's Coffees och åt lunch; grönt iste och rostad croissant med skinka och ost. 

Väldigt intressant museum
Efter lunchen gick jag till Hyde Park Barracks Museum och spenderade lite mer än en timme där. Hyde Park Barracks var platsen där de fångar som skeppades från Storbritannien hamnade när de kom till Sydney. 
Visste ni att 166 000 män, kvinnor och barn skickades till Australien mellan 1788 och 1868? När Irlands befolkning svalt skickades unga kvinnor - tonåringar - till Australien som var i stort behov av kvinnor (dels till arbete, men även som fruar).
Man fick lära sig om hur de bodde, vad de fick göra/inte göra, bestraffning, etc.
Ett museum att rekommendera!

Så här sov männen och pojkarna i Hyde Park Barracks, i hängmattor.
Jag letade rätt på ett postkontor och häpnade när jag köpte tio frimärken till Sverige och fick betala 160 kronor! Det ska ni ha klart för er, ni som blivit bortskämda med kort och brev när jag varit på mina resor, att här blir det en rejäl minskning.
16 kr/frimärke!
Helgerån. 

Ikväll ska jag läsa Mark Twain, skriva dagbok och uppdatera min lilla bok om Sydney (jag ska skriva omdömen om alla platser jag besöker).

Ha det gott!

P.S.Här ska regna hela veckan.

Kommentarer

  1. Kära vännen, älskar att läsa om dina dagar!! Den där drottningen verkar gjort sig lite föööör hemmastadd (stavning??!) på stället. Alltid spännande att försöka förstå varför folk reser till andra länder om de bara vill tala med landsmän. Well well, hoppas på drottning-sorti snart, måste väl hem och göra en Eriksgata eller nåt :-) massa kramar!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg