Höstlördag

Lördag förmiddag och jag sitter återigen i soffan, den här gången för en liten paus efter joggingrundan. Det är underbart väder ute; blå himmel och sol. Det blåser lite, men ja, det är helt enkelt en underbar höstdag.
Föräldrarna håller på att fixa med huset: pappa är ute och målar och mamma städar.
Och jag? Just nu är jag lat och bestämde mig för att skriva ett nytt inlägg innan jag drar mitt strå till stacken.

Jogging ute i skogen
Veckan har varit stressig, men jag har förstått att det hör till när man jobbar som lokalredaktör. Det blir mycket sitta framför datorn, många telefonsamtal och en hel del tid bakom ratten då man ska åka på intervjuer.
Om det är roligt?
Det är grymt kul! Jag älskar verkligen att träffa människor, lära mig nya saker och sedan skapa något av det jag hör och ser, som en artikel med tillhörande bilder.

I tisdags kom min allra första tidning.
Helst av allt hade jag velat slita bort plasten så snart lastbilschauffören placerat pallen i hörnet, men jag sa åt mig själv att vänta.
Det första jag gjorde var att leta fel. Jag är nog min värsta kritiker och jag avskyr att göra fel - helst ska jag göra allt rätt direkt.

På väg till jobbet, torsdag morgon
 Jag hittade två fel och som farmor sa när jag lämnade ett exemplar hos henne: två fel i en hel tidning - mitt första jobb som lokalredaktör - det är ingenting.
Jag skickade iväg ett par ex till kompisar runtom i landet och tog sedan med mig några hem till familj, släkt och vänner. 
Lugn, det är en gratistidning.

I torsdags lämnade jag in artiklar, bilder och notiser till nästa omgång som kommer ut nästa vecka och det kändes så bra att kunna åka hem halv två istället för klockan sju.
Det märks att jag börjar komma in i rutinerna, lära mig att tänka som en lokalredaktör.
Jag åkte hem till moster där det sedan blev lite kalas med goda smörgåsar, prat och skratt. En riktigt mysig kväll.

Goda smörgåsar i Värnamo
 Igår var jag ledig och hälsade på kompisen Å. På väg till Rydö fick jag bromsa för en älgtjur som sprang över vägen. Otroligt vackra djur, men helt enorma! Hade inte velat smälla med en sådan.
 Efter en stund i Rydö tog jag med Å och hennes fem månader gamla son till Torup där vi fikade med H och hennes son. Regnet öste ner hela dagen och det blåste, men det började klarna upp när jag körde hem runt fem.

Systers ena katt
 Syster var hemma en runda efter semester i Turkiet. Hon stannade och åt lite mat, sedan tog hon med sig sina katter och åkte hem. Tror nog föräldrarna ville att hon skulle sova över, men C ville hem till egna lägenheten.

Så idag är det alltså lördag och på schemat står tv-serier.
Kompisen L har länge sagt att jag borde se "Bron," så den ska jag lägga ner ett par timmar på. Jag har även börjat titta på Matthew Perrys nya serie, "Go on."
Helt okej än så länge.

Lars Kepler - "Hypnotisören"
 Jag läste ut Lars Keplers "Hypnotisören" igår kväll och den var bra, men inte så läskig som jag väntat mig. Jag vill ändå se filmen när de kommer ut om ett par veckor.
Jag började alltså läsa "Hard Eight" av Janet Evanovich och efter den är det dags för "Cirkeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Måste ju se vad det är alla pratar om.

Kommentarer

  1. Vad duktig du är som håller i med joggingen! Hoppas det känns bra! Tidningen var som sagt superbra! Du skall vara megastolt över dig själv! Jag märkte inga fel men förstår vad du menar med kritiken. Jag är likadan! Vi måste bli bättre på att berömma oss själva när vi gjort något bra! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg