Så nyttig så

Mars har varit en fantastiskt bra månad; jobb, lägenhet, födelsedag, varmt väder och massa andra trevliga saker.
Det är återigen söndag och jag har kommit hem från jobbet. Solen skiner från en klart blå himmel och det är runt +25 grader.
L och C var iväg hela dagen igår, så de slappar i soffan idag.
Själv var jag ledig igår och tog bussen in till city där jag besökte en ekologisk marknad i Kings Cross, drack iskaffe på "mitt hak" Gloria Jean's i korsningen Pitt/Park St, inhandlade ett par fina muggar på rea och såg "Noah."

Ekologisk marknad i Kings Cross
Veckan har varit fullt upp; det har varit mycket att göra på jobbet så jag körde tio dagars jobb innan jag fick ledigt i torsdags. Jag tänkte att "gott, nu ska jag ta sovmorgon," men jag vaknade runt 7, så det blev frukost, en omgång tvätt och sedan gick jag till Warringah Mall. 
Där köpte jag biljett till premiären av "Divergent" (nästa vecka!), handlade mat på Coles och sedan fortsatte jag till den ekologiska butiken där jag spenderade drygt 700 kronor på ekologiska varor; allt från olivolja till vita mullbär.

Nya muggar inhandlade på rea i Sydney
Jag har blivit mer och mer nyttig sedan jag kom till Australien.
Rött kött har jag ätit hela fyra gånger sedan jag kom hit i januari. Istället äter jag ekologisk kyckling och fisk som fångats på rätt sätt.
Jag äter frukt, gojibär, nötter och vita mullbär (allt ekologiskt) som snacks, byter ibland ut vissa produkter (som t ex nudlar) mot glutenfritt, jag använder spenat i salladen istället för isbergssallad.

Supernyttiga, goda och ekologiska vita mullbär
Det är så mycket lättare att vara nyttig här. Dels för att vart man än går (restauranger och butiker) har de hälsosamma alternativ, men också för att klimatet erbjuder fantastiska möjligheter när det gäller frukt och grönsaker. Mitt i vintern kan det vara runt +18 grader här i Sydney.

Det regnade en del i veckan
Det är mycket att göra på jobbet i morgon, så vi får se när jag kommer hem.
Jag pratar med vännerna S och T från Tyskland varje dag; S bildade en grupp på Viber så snart T laddade ner appen, så vi pratar varje morgon och kväll. De får mig att skratta varje dag med lustiga kommentarer och en hel del sarkasm.

Soligt och underbart i väntan på bussen en söndagsmorgon
Klockan är strax efter 15. I Sverige har ni vridit fram klockorna, här vrider vi tillbaka den nästa helg. Tidsskillnaden mellan Australien och Sverige blir alltså åtta timmar istället för tio. Våren är på gång i Svea, dagarna blir ljusare och förhoppningsvis varmare.
Här blir dagarna kortare (dock inte som i Skandinavien) och kallare, men jag vet fortfarande inte vad en australiensisk vinter innebär. Det märker vi om ett par månader!

Ha en fortsatt härlig helg!









Kommentarer

Populära inlägg