Flytt & födelsedag

Jag försöker uppdatera den här bloggen varje vecka, men det har hänt en hel massa saker sedan sist så ni får ha förståelse för att det har dröjt.
Det är fredag och jag sitter på balkongen i Brookvale med en vattenflaska på bordet och Rob Thomas i hörlurarna.

Circular Quay med Harbour Bridge
Det är en av sakerna som har hänt sedan förra veckan; jag har flyttat från city till Northern Beaches (norra Sydney). Ska vi gå in på detaljer så har jag flyttat till Brookvale, en förort mellan Manly, Freshwater och Dee Why.
Det betyder att jag kan sova en timme längre, resan till/från jobbet tar bara 15 minuter med buss (enkel resa) och busshållplatsen ligger drygt tre minuters promenad från lägenheten.

Manly Beach - här går jag varje dag till jobbet
Det hela gick väldigt fort. Jag var och tittade på en lägenhet i Manly i måndags kväll efter jobbet, men den fick ett stort nej. Det lediga rummet var stort, men vardagsrum + kök var minimala och köket saknade dessutom ugn. Hur klarar man sig utan ugn?
Så väl tillbaka i Surry Hills på vandrarhemmet fortsatte jag att leta rum runtom Manly och mailade ett par stycken. 

Det här kan man se ibland när man åker färja mellan Sydney - Manly
Tisdag morgon hade jag fått ett mail från en tjej, L, som sa att rummet i deras lägenhet fortfarande var ledigt och kunde jag komma efter jobbet?
Visst, sa jag och efter jobbet fick jag tag i rätt buss, hoppade av ett stopp för sent och fick halvspringa för att hinna (hon skulle på dansklass senare).
Tack och lov för Google Maps!

Farligt god tårta hos K och C
Lägenheterna är sex månader gamla och när jag fick se rummet + att L berättade att jag har eget badrum tänkte jag "det här känns väldigt bra."
Det blev en snabbvisit då hon skulle iväg och jag ringde mor när jag var på väg till bussen för lite råd och bollplank. Mamma sa vad jag tänkte "ta lägenheten" och  någon minut senare var det klart.

Så här ser det ut när man flyttar in och packar upp
Onsdag var jag ledig från jobbet och L var så otroligt snäll att hon kom och hämtade mig i Surry Hills, hjälpte mig att flytta. Hon och hennes man, C, är från Brasilien båda två och har bott i Australien i drygt åtta år.

Lite mer städat
Jag fick nycklar, började packa upp och vandrade sedan till Warringah Mall, ett väldigt stort och labyrint-liknande köpcentrum drygt 20 min promenad från lägenheten.
Jag hade fått ett tidigt födelsedagsbidrag från föräldrar, farmor, farfar och mormor så jag inhandlade sängkläder, kudde och lite småsaker till rummet.

Presenter och kort från de finaste!
Resten av dagen/kvällen spenderade jag med att tvätta, packa upp, göra i ordning min fotovägg och sedan satt jag på balkongen och åt kex och drack te.
Både L och hennes man, C, är supertrevliga. L har avslöjat att hon är besatt av "Game of Thrones," hon håller på att titta på säsong tre. Hon insåg att jag är lika besatt, så vi ska titta på säsong 4 ihop när den börjar i april.

Fika Swedish Kitchen i Manly. Åt en god kanelbulle och drack fläderblomssaft!
Vad mer har hänt?
Jag fyllde år igår och det var en sådan mysig dag! Både C och L grattade mig på morgonen, sms, Facebook-meddelanden och mail plingade hela dagen, jag fick ett par telefonsamtal och skönsång.
Jag jobbade hela dagen, men fick en inbjudan till grillkväll hos K och hennes sambo i Dee Why (drygt 10-15 min promenad från lägenheten). Jag köpte lite svensk cider efter jobbet, tog bussen hem och gjorde mig i ordning.

Utsikten när jag väntar på bussen till Brookvale
Det var en sådan trevlig kväll hos K och C! De ordnade med revben och kyckling, gjorde en god sallad och vi drack cider och pratade om allt möjligt. De hade till och med köpt ett kort till mig och gjorde i ordning en tårta.
K hade varit snäll och låtit mig låna hennes adress inför min födelsedag, så jag hade fått kort och paket som jag fick med mig hem.
Strax efter klockan 22 igår satt jag i sängen, trött som få efter en lång men underbar dag, och öppnade paket och läste kort.
Jag har sådana underbara och mysiga människor i mitt liv.

Den berömda fotoväggen är på plats!
I morgon och söndag är jag ledig, så jag ska passa på att vandra till Dee Why Beach i morgon innan det blir för hett (det ska bli 29 grader varmt). Sedan ska jag äta lunch innan jag vandrar tillbaka. Köpte äntligen en bikini idag, de var på rea då det är höst. Så nu kan jag kanske ta mitt första dopp i havet, har inte badat sedan jag kom hit.

The Corso i Manly
På söndag ska jag möta upp med Contiki-E och hennes vänner. De ska ta mig på 'high tea' för att jag har fyllt år och det ska bli så spännande!

Ikväll ska jag laga lite mat, köpte lax (en färsk filé à 260g kostade 46 kronor) för att lyxa till det lite. Så det blir stekt lax med en rissallad bestående av fullkornsris, quinoa, sockerärtor, morötter och broccoli.

Jag lägger inte upp så många bilder på lägenheten då bloggen är 'öppen', men ni får se mitt rum.

Ha en underbar helg!






Kommentarer

Populära inlägg