Matförgiftning

Det är inte den roligaste rubriken på ett inlägg. Inte heller var det särskilt roligt att spendera en hel dag att springa mellan sovrum och badrum.
Detta skedde i lördags, så jag hade en blandad helg.

Manly Wharf
Jag handlade mat i fredags och ovan som jag är vid värmen tänkte jag "den klarar sig säkert" och så vandrade jag runt i Manly ett tag. Det gör jag inte om fler gånger.
Maten tillagades och jag åt och var glad.
Mellan klockan 3-4 natten till lördag började jag må väldigt illa.
Sedan var det igång.

Söt liten strand vid Manly Wharf. Manly Sea Life Sanctuary i bakgrunden
Jag minns fortfarande den mardröm jag upplevde när jag fick salmonella i Tunisien för många år sedan. Salmonellan var värre, delvis på grund av magsmärtorna, men där slapp jag i alla fall att spy (det är det värsta jag vet).
Det var som mamma sa "vilken tur att du har ditt eget badrum, att du inte är kvar på vandrarhemmet."
Amen.

Manly - The Corso. Här vandrar jag varje dag till/från jobbet
Lördag var katastrof alltså, men på kvällen lyckades jag få i mig en halv smörgås. Det tog mig drygt två timmar, men jag åt banne mig halva.
Score!
Söndag var jag svag som aldrig förr, men kunde äta frukost och började hälla i mig vatten.
Contiki-E och hennes vänner E och K kom och hämtade mig strax efter lunch, gav mig presenter och kramar på grund av födelsedagen och sedan begav vi oss till Mosman (rik förort) för 'high tea'.

Älskar det!
Nu är det kanske inte superbra med en massa feta sötsaker dagen efter en matförgiftning, så jag var väldigt försiktig. Jag smakade på allt, men åt inte upp.
Vi valde "traditional afternoon tea" och fick välja varsin tesort. Jag valde Darjeeling Delight.
Vi fick in en hel massa saker; scones med sylt och grädde, smörgåsar och så kakor.

Kakor
Vi åt och pratade, drack enorma mängder te och det var en sådan mysig eftermiddag att jag kommer minnas den för alltid.
När vi ville ha mer vatten flyttade vi ut tekannorna mot hörnen, lyfte på locket (det är det internationella tecknet för önskan om påfyllning) och så kom de och fyllde på med kokande vatten.
Väldigt smidigt.

Inget high tea utan scones sylt o grädde
Jag har jobbat hela veckan, jobbar även i morgon och ser fram emot lönen som kommer in på kontot. Jag planerar att stanna kvar i Manly efter jobbet, ta något att äta eller en kaffe, skriva lite dagbok och bara ta det lugnt.

Manly Wharf - färjorna till Sydney city går härifrån, men här finns också caféer och restauranger
Vädret fortsätter att vara fint och varmt. Contiki-E och hennes vänner påstår att det inte är normalt, att det vanligtvis är svalare vid den här tiden på året, men att sommaren har varit ovanligt varm.
Nätterna är kallare, så jag sover med ett tunt täcke. Igår var jag och köpte en filt som jag hoppas kommer att räcka för att hålla mig varm ett par veckor framöver. Ingen kan riktigt svara på hur kallt det blir. De nämner grader, men för en svensk låter en vinter med +15 rätt skönt.
Det är bara att vänta och se.

Kram på er!


Kommentarer

Populära inlägg