Mardi Gras & jobb

Det var värst vad tiden går. Det är över en vecka sedan jag uppdaterade den här bloggen, så det är väl dags att ta tag i det (vilket jag ju gör just nu).
Först och främst, för er som inte känner till nyheten, så har jag fått jobb. Jag sökte ett jobb som städerska (housekeeper låter finare) i Manly i fredags, ett par timmar senare ringde telefonen och de frågade om jag kunde komma in och provjobba måndag och tisdag. "Självklart," sa jag.

Sydney Gay & Lesbian Mardi Gras Parade längs Oxford St
Det är väldigt högt tempo, cheferna har höga krav på de anställda och arbetsuppgifterna består av att städa/hålla rent i väldigt fina och enorma semesterlägenheter med utsikt över Manly Beach (norra Sydney). Vad sägs om lägenheter med två våningar, fyra sovrum, lika många badrum, enormt vardagsrum och kök + två balkonger?

Manly Beach
För att ta mig mellan Manly och Sydney tar jag tåg och sedan färja. Färjan tar en dryg halvtimme och jag hinner äta en frukt och njuta av utsikten.

Mardi Gras Parade
Förra veckan var smått galen, men väldigt rolig.
Onsdag hade jag en jobbintervju (receptionist på skönhetssalong), men fick inte jobbet. Torsdag spenderade jag hela dagen med K (norsk tjej som syster och jag träffade i USA). Vi åt lunch, vandrade runt i Sydney, tog en kaffe på George St och hamnade sedan i Darling Harbour.

Mardi Gras Parade - Dykes on Bikes
Fredag morgon hade jag ett möte (ansökan om Medicare Card) och sedan mötte jag upp med B (vi delade rum i Kings Cross). Vi gick till Chinatown och åt underbar lunch (mumsig chicken teriyaki), vandrade runt på stan och tog sedan en kaffe.
Jag återvände till vandrarhemmet, duschade och gjorde mig fin, träffade engelska E en runda i Kings Cross, åt kvällsmat ihop med K och M (tjejer som jag känner hemifrån som är på resande fot) och sedan var jag på en slags date med en kille från Montréal. 
Vi mötte upp i The Rocks (hans kompis var med) och vi begav oss till Surry Hills där vi hamnade på en jobbfest och träffade ännu en av hans vänner.
Det var en riktigt kul kväll, kom hem runt 3 på morgonen.

Mardi Gras Parade
Lördag spenderades med K och M. Vi åt lunch i Westfield (pad thai) och sedan gick vi till Haymarket och Chinatown där vi besökte Paddy's Markets. När de begav sig till Bondi Junction för fortsatt shopping återvände jag till rummet och vilade lite.

Operahuset sett från färjan mellan Manly - Circular Quay
Klockan 17 var jag tillbaka i city, på Oxford St, och någon timme senare satte Sydney Gay & Lesbian Mardi Gras Parade igång.
Tyvärr var det löjligt mycket folk och många tryckte och knuffade. Sen var det som Contiki-E sa; "det är aldrig lika bra som första gången man ser det." Jag håller med.
Men jag är glad att jag gick dit, även om mina fötter var väldigt ömma efter fem timmars stillastående.

Noshörning i Manly
Söndag var härligt slapp med tv-serier (The Fall är så grymt bra! Mannen som spelar seriemördaren är Jamie Dornan, dvs. Mr Christian Grey i Fifty Shades), dagboksskrivande, författande av mail till diverse människor, etc. Jag gick till Broadway Shopping Centre och handlade billiga, men bekväma, kläder till provjobbet, drack en god kaffe och riktigt njöt av stunden.

Hotellrum vid Oxford St där paraden äger rum
Idag är jag ledig, men i morgon är jag tillbaka på jobbet. På grund av det höga tempot går timmarna väldigt fort, men pendlingen (mer än 1½ timme) äter upp en hel del av dagen. Därför funderar jag på att flytta närmare jobbet, det vill säga norra Sydney. Jag kommer att lämna city, men det innebär mindre tid på tåg/buss/färja.

Så kvar att göra idag är att laga mat till ikväll + lunch i morgon och vila inför jobbdagen.
Ha det gott!


Kommentarer

Populära inlägg