Australien

Jaha, då har man precis tryckt i sig en skål med havregrynsgröt efter en härlig, men svettig promenad. Var kom värmen ifrån, liksom? 

Tanken är att jag ska ta och uppdatera, något som jag inte gjort sen mars.
Halva 2017 har snart gått!
Galet.

Circular Quay/Harbour Bridge

Anyhoo.
Australien.
Resan till Australien var helt magisk.
Kände av lite jetlag första dagen, annars var det full rulle dag ut och dag in. 
Första dagen (lördag) mötte E och jag upp med några vänner och åt en rejäl, god frukost på ett nytt café i Ryde. Vinden var lite kall, men solen underbart varm och inte ett moln på himlen. Australienarna satt med tjocka tröjor, somliga även i jackor, medan jag plockade av mig och satt i linne och njöt. De skrattade åt mig när jag sa att första maj i Sverige skulle bli varmt med +14 grader. Det är ju jättekallt, tyckte dom.

Vy från Botanic Gardens

E och jag fortsatte till Hunter Valley med dess vackra vyer och vingårdar. Där handlade vi te, gick på marknad, utsatte E's bil för gropiga grusvägar upp till en utsiktsplats, åt god lunch på en restaurang vars väggar var fulla av roliga, knasiga saker. 
På kvällen tog E's föräldrar med oss till en kubansk restaurang, sedan blev det varm choklad på Oliver Brown innan jag kraschade.

Hunter Valley

Söndag följde jag med E och hennes föräldrar till kyrkan (de är väldigt kyrkliga) där de skulle ta farväl av sin pastor. Alla grät och höll tal och jag kände mig som ett exotiskt djur när E presenterade mig och klargjorde att jag minsann kom från Sweden.
E var snäll och körde in mig till centrala Sydney, där jag checkade in på vandrarhemmet och sedan var det bara att promenera till The Rocks där jag skulle möta M och hans fästmö Em för lunch på The Lowenbrau.
M är en av de mysigaste människor jag träffat. Han har från första stund känts som en storebror (även om han nästan är kortare än jag, hihi) och jag blev så glad när hans fästmö (nu fru) Em och jag klickade direkt. Stackars M fick inte så mycket sagt; jag och Em satt och pratade om allt från hur somliga kvinnor blir när de skaffar barn till skillnaden i svensk och australiensisk politik.
Det var en jättemysig lunch och jag såg genast än mer fram emot bröllopet i Bowral på torsdagen.

Manly

Den första maj var jag uppe runt 7, vandrade förbi Hyde Park, följde George Street ner till Circular Quay där jag åt en dyr frukost med utsikt över Harbour Bridge och Operahuset. Jag gick vidare genom Botanical Gardens, Woolloomooloo, uppför Dödens Trappor (eget påhittat namn) och kom så till Kings Cross där jag bodde sista tiden i Sydney 2014. Minnen minnen! 
På eftermiddagen tog jag färjan till Manly, där jag träffade Ph, som jag jobbade ihop med sista månaderna i Manly. Alltså, Ph är som en liten solstråle. Så glad och rolig och börjar prata med allt och alla.
Vi satte oss på en bar som har ett eget bryggeri och provade deras öl, åt lite snacks till det. Sen förflyttade vi oss bort från Manly Wharf och närmre Manly Beach, där vi forsatte kvällen med dryck, prat och skratt.

Darling Harbour by night

Tisdag var jag lite seg, det ska erkännas. Jag kom inte upp riktigt så tidigt som jag planerat, men jag fick allt gjort som jag skulle. Jag tog tåget till Bondi Junction, där åt jag frukost och vandrade runt, handlade lite inför bröllopet (där skulle vara kallt, så jag köpte en varm sjal), drack latte och skrev vykort, utforskade området.
Jag gick på bio senare på eftermiddagen och mötte sedan upp med S utanför underbara thairestaurangen Home på Sussex St.
Lillasyster och jag lärde känna S när vi reste runt i USA med Contiki 2011. Jag och S har hållit kontakten lite sporadiskt genom åren. Hon bor nu i Sydney med sin sambo (de är från NZ egentligen) på grund av att de båda fått jobb där.
Vi åt fantastisk thaimat, promenerade runt och satte oss sedan på ett café där vi drack kaffe och varm choklad och uppdaterade varandra om vad som hänt genom åren.

På tåget till Bowral

Onsdag var det så dags att bege sig till Bowral.
Jag packade ihop alla mina saker och begav mig sedan till tågstationen. Jag hade fönsterplats och satt mest hela resan och njöt av den vackra naturen. 
I Bowral tog jag taxi till hotellet, som var helt otroligt fint, och där gjorde jag mig i ordning för att möta upp M + fästmö + bröllopsgäster på en bar/restaurang inne i samhället. Middagen var högljudd, men trevlig och jag pratade mycket med Em och hennes brudtärnor, som alla flugit ner från Mt Isa i norr. 
Det blev sent och Em var så söt att hon körde mig tillbaka till hotellet. 
Nattluften var kylig och endast ett fåtal gäster satt i hotellbaren.
Bröllopet nästa dag var kl 15, så jag visste att jag hade gott om tid att göra mig i ordning, därför ställde jag klockan på 10 och däckade sedan i king size-sängen.

Men, mina vänner, jag fortsätter denna uppdatering någon annan dag.
Då blir det lite bilder och historier från bröllopet.

Hotellet i Bowral











Kommentarer

Populära inlägg