Australien, del 2


Bowral alltså.
Bröllopet ägde rum på torsdagen (4 maj) och jag var självklart väldigt tidig.
Hela förmiddagen slappade jag på hotellet; läste Sarah J Maas, tittade på TV och beställde room service. Jag ordnade med taxi och kom till vackra Milton Park Country House Hotel & Spa nästan 45 minuter innan allt drog igång.
Jag hade min nya sjal om axlarna, varm och god, och vandrade runt i trädgården med kameran i högsta hugg.

Trädgård, Milton Park Country House Hotel & Spa

Jag träffade brudgummen och kikade på när de blev fotograferade vid hotellbaren, sedan i biljardrummet. M's storasyster S - som jag pratat med kvällen innan - tog med mig för att träffa föräldrarna. Jag hade inte träffat M's föräldrar sedan 2006. Trots detta kände jag igen dom och de kände igen mig.

Fotografering på gång

Ceremonin kändes väldigt kort, men den var så fin och jag hade lite svårt att hantera både kamera och näsduk. Jag blev rörd när jag såg M stå och vänta på sin brud, blev rörd när jag såg Em komma gående, blev rörd när M lade sin 'pälscape' över Em's axlar som en symbol för att han tog henne under sitt beskydd.


Efter ceremonin blev det gruppfotograferingar och jag blev fotad först ensam med M och sedan med brudparet. När fotograferingarna med bröllopsgästerna var avklarade blev det bröllopstårta och soft drinks i trädgården. 
Vid det här laget var det flera som frös. Det var runt +10 grader och då vi stod still blev vi snabbt stela och frusna. M's föräldrar nämnde att de skulle gå till hotellrummet för att värma sig lite och de frågade om jag ville göra dom sällskap, så jag följde med.
De bjöd på kaffe och te och sedan satt vi där i nästan en timme och pratade (vi visste vilken tid de skulle börja servera alkohol och snittar i poolhuset).
Vi pratade om min första resa till Australien, om vad jag sysslat med under åren, om hur deras son och jag lyckats hålla kontakten i alla dessa år trots avståndet och livet som ibland kommer emellan.

Var ska jag sitta?

I poolhuset var det varmare och jag hamnade i en liten grupp bestående av M's föräldrar + deras vänner, samt M's syster och hennes man. Ett roligt, pratsamt och socialt sällskap som roade mig med historier, frågade om Sverige och varför jag inte bosätter mig i Australien när jag är så förtjust i landet.


Bröllopsmiddagen. Där hamnade jag bland Em's kompisar och M's kollegor från Mt Isa. Maten var utsökt och jag kände hur ansiktet blev tomatrött när både M's pappa och Em nämnde mig i sina tal och sa att det betyder så mycket för M att jag är där.
Jag har tänkt på, de bröllop jag varit på i utlandet, att det är färre tal som hålls än i Sverige. De bröllop jag varit på i Skottland, Italien och Australien är det främst närmsta familjen, maid of honour och best man som håller tal, inga vänner eller andra släktingar.

Hotellets veranda

Festen fortsatte, borden övergavs för att svänga de lurviga på dansgolvet och alkoholen flödade. Jag valde att åka hem strax innan festen slutade (ja, de hade deadline på lokalerna) och det var väldigt gott att krypa ner i sängen.

Middag hos R och B

Nästa dag plockade M's föräldrar upp mig och vi åkte tillbaka till Sydney. M's pappa och jag pratade om resor vi gjort, resor vi skulle vilja göra. De släppte av mig på en tågstation och jag begav mig till centrala Sydney. Checkade in på hotellet, gjorde mig i ordning och tog sedan light rail till R och B (vars bröllop jag var på i Italien förra året).

Kvällspromenad innan dessert

R är kock och hon hade lagat en fantastisk 3-rätters middag. Men först snittar, lite plockmat och champagne. Det blev mycket prat och skratt och underbar mat och dryck. Vi gick en liten runda runt kvarteret innan efterrätten (det behövdes!) och såg en vacker vy över Darling Harbour och Harbour Bridge.
Det var en otroligt mysig kväll. Jag var hos R och B i drygt sex timmar, men det kändes som två. Vi uppdaterade varandra om vad som hänt sedan vi sågs sist, pratade om att det hade varit roligt att möta upp någonstans i världen i framtiden och resa tillsammans.

Det får allt bli en del 3 i den här följetongen. 

Hej så länge!








Kommentarer

Populära inlägg