Australien, del 3

Lördagen den 6 maj var den varmaste dagen under resan med +26 grader. Så gott som alla dagar var soliga med blå himmel, men man kände att vintern var på väg med kyliga vindar som svepte in från havet.

Byggnader, Barangaroo

Under resans gång gjorde jag inte mycket mer än att promenera runt och runt. Ibland tog jag tåg/färja/buss om avstånden var över en mil eller om jag hade ont om tid, men annars gick jag vart jag än skulle.
Så på lördagen bestämde jag mig för att äntligen utforska det nya området Barangaroo.
Området kallas Sydneys nya lekplats med restauranger, caféer, marknader, shopping och en härlig park, för att nämna några.

Barangaroo Reserve

Jag säger bara wow.
När jag lämnade Australien i januari 2015 hade de påbörjat byggandet av området och det ska vara färdigt 2024. 
Barangaroo är 22 hektar stort och kommer att kosta dryga 6 miljarder AUD, vilket blir runt 39.6 miljarder svenska kronor. Det ni.
Området ska generera 24 000 jobb, bostäder till 3500 personer och prognosen är att området ska inbringa 2 miljarder AUD/år till den delstatliga kassan (New South Wales).

Barangaroo

Jag promenerade runt i området i nästan två timmar, imponerades över hur rent och fräscht där var. Det märktes att det är en work in progress; kajerna/hamnplatserna var inte färdiga och vissa områden var fortfarande byggarbetsplatser, men det ska bli roligt att åka tillbaka och se det växa genom åren.

Vackra Harbour Bridge

Jag spenderade lite tid i Barangaroo Resverve, den mysiga parken med otrolig utsikt över Sydney Harbour, Harbour Bridge och Milsons Point. 
Jag fortsatte till The Rocks och promenerade under mäktiga Harbour Bridge (vackraste bron i världen, enligt mig), vidare till Circular Quay där jag tog en iskaffe och njöt av vädret.

Sebel Girls =)

På kvällen mötte jag upp med mina Sebel Girls. Vi jobbade ihop på The Sebel i Manly Beach min sista tid i Australien. Vi har hållit kontakten och även om de flesta inte längre är kvar på Sebel, så är vi ändå the Sebel Girls för det var där vi lärde känna varandra.
Vi möttes i Korea Town där vi satte oss på en koreansk restaurang och åt fantastisk mat.
Tjejerna fick lotsa mig lite och se till att åtminstone någon av rätterna var "barnsäker" (mild i smaken). J var där med sin dotter, T med sin dotter, H var den som hade sett till att alla dök upp och O kom skyndande efter att vi hade börjat äta.

Koreanskt

Bordet var fullt av mat och dryck. De fick mig att prova någon stark rätt, men tungan började svida och läpparna brinna, så jag hällde i mig vatten och höll mig sedan till de barnsäkra rätterna. 
Vi pratade och skrattade mellan tuggorna, O beställde in smaksatt koreansk vodka (?) som smakade hemskt, men O hällde i sig glas efter glas med ett skratt.

Koreansk vodka med smak av persika

Efter maten gick vi i butiker, köpte snacks och hamnade sedan i Chinatown där vi köpte cream puffs till efterrätt. Klockan gick alldeles för fort och plötsligt var det dags att säga hej då. Vi hann med ett par foton och sedan stod jag utanför Capitol Theatre och vinkade när de åkte iväg med light rail.
Underbara, härliga tjejer.

Sista fotot för kvällen

Söndagen hann jag med lite shopping i Bondi Junction (köpte mest presenter till folk där hemma) och åt sedan en god lunch på ett av mina och K's favoritställen, J & T Thai Kitchen. Än så länge så är det i Australien som jag har ätit den godaste thaimaten.
Söndag eftermiddag var det dags för Kinky Boots på Capitol Theatre med E, hennes föräldrar och en vän till familjen. 
En helt otroligt bra musikal! Vilken glädje, vilken musik! Både skratt och tårar. Jag var nästan lite rusig av känslor när jag klev ut från teatern. 

Åh, så bra!

D (E's föräldrars vän) bjöd oss alla på middag på en japansk restaurang, sedan efterrätt på ett chokladcafé. D är över 90 år gammal, men pigg som en lärka och snabb i tanken. 
E's pappa är över 80, men full i fan är han med skämt och bitska kommentarer. 
E's mamma är jättemysig och rolig, vill gärna ta om hand och hjälpa till.
Underbara människor, helt enkelt.

Efterrätt på chokladcafé = smält choklad inuti brödet!

De tre sista dagarna i Sydney med tillhörande bilder kommer i del fyra.
Märks det att jag älskar att skriva? ;-)

Ha en underbar midsommar, gott folk!
Kram på er



Kommentarer

Populära inlägg