Jobb, jobb

Så har snart halva april gått och ja, tiden bara springer iväg.
Förra veckan var lite intressant, gällande jobbet. I onsdags blev jag ansvarig för två relativt nya tjejer och jisses, vilken dag. Det visade sig att vi hade fyra lägenheter att städa, två av dem takvåningar. Den typen av takvåning som kostar 60 000 kronor för tre veckor.

Brookvale =)
Anyway.
En av tjejerna, G, jobbar på hur bra som helst. Hennes engelska är usel, men bara man pratar långsamt och gestikulerar lite så förstår hon.
Tjej nr 2 (Ma), å andra sidan. Gud hjälpe mig.
Städningen är uppdelad så att alla ska göra ungefär lika mycket. Är man tre stycken i en lägenhet gör person nummer 1 kök + tvättstuga, person nummer 2 sängar + damma och person nummer 3 badrum + dammsuga.

Det är höst, men blommorna är fortfarande underbara
Vad hände i onsdags?
När jag och G var klara med allt (även dammsugningen, som Ma skulle göra) hade Ma hela tre sängar kvar. 
Tre!
Hon började med fem sängar och 1.5 timme senare hade hon bäddat två.
Klockan gick och kontoret gillar inte om vi jobbar längre än till 17.30 då reception och kontor stänger då.

The Corso i Manly, en tidig lördagsmorgon
En av cheferna undrade vad vi sysslade med (det tog alldeles för lång tid) och Ma var som en förbannad sengångare. Förra veckan var hennes tredje vecka, så det är inte acceptabelt att ta så lång tid på sig. 
Gissa vad hennes ursäkt var.
Hon vill tjäna mer pengar.
Idioten (pardon my French) vill tjäna mer pengar, så hon ser till att (helt medvetet) arbeta långsamt så att klockan går och hon kan stämpla ut senare och tjäna ett par dollar extra.

Jättegod varm chokladmjölk
När klockan var strax efter 17 kom Ma fram till mig, sa något om lakan med fläckar och sedan stod hon bara där. Mitt tålamod hade börjat tryta 30 minuter tidigare, för jag hade sagt åt henne att vi var tvungna att öka takten, men inget hände.
Så jag sa att om det var fläckar på lakanen fick hon hämta nya. Hon gav ifrån sig en djup suck och gjorde sedan som jag sa.
Ay dios mio.

Manly Wharf, oväder på väg
När hon kom tillbaka med famnen full med lakan såg jag direkt att hon hade hämtat fel. Hon höll på att bädda enkelsängar, men hade hämtat lakan tillhörande dubbelsängar.
Toppen.
G tyckte uppenbarligen synd om Ma, för hon sprang och hämtade rätt lakan och sedan började hon bädda sängarna som var kvar. Jag packade städvagnen och 15 minuter senare var de tre sängarna bäddade och vi var på väg tillbaka till förrådet.
Jag var väldigt glad när jag gick hem och än gladare när jag var ledig torsdag och spenderade hela dagen med Ke och hennes söta bebis.

En rejäl regnskur på väg!
Jag jobbade hela helgen; lördag var helgalen då kontoret missat en lägenhet och ingen ville jobba så vi var för lite folk, med en extra lägenhet att städa. 

Igår var jag ledig och skulle ätit lunch med Kr, men hon skulle på jobbintervju, så jag vandrade till Warringah Mall, åt en nyttig lunch (kycklingwrap och färskpressad juice), handlade lite saker till lägenheten, gick på bio (Captain America: The Winter Soldier) och senare på kvällen var jag på date. Det var riktigt trevligt, åt brasiliansk BBQ (han är från Brasilien, därav valet av mat) och provade grillat kycklinghjärta. 
Lite segt, men helt okej så länge jag inte tänkte på vad det var.

I morgon gäller det. Äntligen!
I morgon är det jobb, sedan bio (Divergent) och mer jobb fredag-lördag. Än så länge är jag ledig på söndag, men behövs det folk vet jag att de kommer att fråga och det är lite svårt att säga nej när man tjänar mer på helgen.

Jag jobbade lite med Ma idag och hon försökte stanna längre, hitta på saker som hon kunde göra en andra gång, tjatade om att hon vill tjäna mer pengar. Mitt sätt att hantera situationen var att dels ignorera, dels ge henne order. Hamnar hon med mig de närmsta dagarna hoppas jag att hon uppför sig, annars vet jag en person som kommer att tappa humöret, hehe.

Collaroy by night








Kommentarer

Populära inlägg