Birdy & höstdepression

Regn, regn och regn.
Det har regnat hela dagen idag, så otroligt trist. Där sitter jag på kontoret och var gång jag tittar ut ser jag hur pölarna vibrerar när de fylls med nya droppar. Himlen är grådassig i färgen och jag känner hur jag riktigt längtar efter sol och blå himmel.

Det här vill jag ha!
Jag läste om årstidsbunden depression för ett tag sedan. På engelska kallad Seasonal Affective Disorder (SAD). Passande namn, eller hur?
Vi brukar kalla det för höstdepression.
Symptomen består av att man känner sig tröttare, något som inte försvinner trots att man sover mer. Man tappar motivation att göra saker, äter mer kolhydrater (ofta socker) och känner inte riktigt för att vara social eller umgås med andra människor.
Trötthet? Check.
Minskad motivation att göra saker? Check.
Äter mer? Njae, inte riktigt.
Vill inte vara social? Stämmer inte.

Många får sämre immunförsvar under hösten och drabbas av infektioner
Okej, så allt stämmer inte, men jag är tröttare än normalt. Jag får se till att proppa mig full med nyttigheter som frukt, grönsaker och bär. Dricka mycket vatten och motionera. Det ska hjälpa, enligt Internet.

Den oerhört begåvade Birdy
Jag har blivit fullkomligt besatt av artisten Birdy. Hennes "Wings" är så otroligt bra. Jag lyssnar på den 10-15 gånger/dag. Och hon behöver inte jucka eller slänga av sig kläderna för att promota sin musik (ja, jag menar Miley Cyrus/Rihanna/Lady Gaga/Kesha).

Rihanna. Ugh
Har ni sett trailern till Colin Farrells nya film "Winter's Tale"? Väldigt söt och den har premiär på Alla hjärtans dag nästa år. 

Colin Farrell
En annan favorit (ögongodis) är Jeremy Renner (Bourne, Avengers, The Hurt Locker) och han är med i filmen "The Immigrant" med underbara Marion Cotillard.

Jeremy Renner
Dagens onödiga fakta: det finns över 500 namngivna fobier. En av de mer sällsynta är dendrofobi där man är rädd för träd.


 där man är rädd för träd.

Kommentarer

Populära inlägg