Viktiga småsaker

Det är underligt hur tiden ibland kan släpa sig fram, för att vid andra tillfällen rusa förbi.
När jag först kom hit kändes vistelsen som en hel evighet då jag inte visste hur länge jag skulle vara i Australien. Nu, när hemresan närmar sig, är det som var dag inte är mer ett ögonblick. Konstigt, eller hur?

Jag har haft ett par intressanta veckor sedan jag senast uppdaterade bloggen. Intressanta på ett sådant där härligt sätt, ni vet, när saker är rutin men det ändå är guldkant på dem och man uppskattar alla småsaker som många kanske inte ser eller tar vara på.

Royal Botanic Gardens
Exempel: det är så mycket att göra på jobbet att vi har jobbat i team på tre. Jag, Ti och supervisorn Ad har svept igenom rum likt tornados (fast de är ju rena när vi är klara, till skillnad från riktiga tornados). Ad bestämde att vi måste ha ett namn på vårt team och kom på den briljanta idén "CAT" (första bokstäverna på våra namn, oerhört intelligent). När vi har städat har vi lyssnat på radio och Ad gillar att sjunga med till låtarna, men han har inte riktigt röst för det, så att säga. Men han får mig och Ti att skratta och dela sådana där blickar som säger "han är knäpp, men vi låter honom hållas."

Royal Botanic Gardens
Exempel 2: jag jobbade ihop med Es i söndags och hon är en av de mysigaste personer jag har träffat. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och timmarna flög förbi. När vi satte oss ner för lunch hade vi alla (Ti, Es, jag och Jer) tagit med mat, dryck och dessert och lunchrummet förvandlades till en underbar buffé.

Exempel 3: Jag vaknade med halsont i lördags och i söndags eftermiddag tappade jag rösten. Detta utvecklade sig sedan till en rejäl förkylning och jag stannade hemma från jobbet i måndags. Att vara förkyld är skit, men från alla håll och kanter har jag fått omtanke; tjejerna på jobbet och i lägenheten har tipsat om kurer och frågar hur det är med mig, K har ordnat med milkshakes (för det ska man uppenbarligen äta/dricka när man är sjuk), hyresvärdinnan gav mig en enorm mango och sade åt mig att dricka vatten med citron.

Royal Botanic Gardens
Exempel 4: K och jag kollar ibland serier och filmer på kvällarna om vi inte är iväg. Mer ofta än inte sitter vi och kommenterar filmerna igenom och kommer med sådana genialiska uttryck såsom "boom," "that's what you get," "I don't like her, she's a bitch," "ooh, he's pretty, I like him," och vår personliga favorit: "you're welcome."
Vi är sanna komiker, helt enkelt.

Majoriteten av tjejerna på jobbet är - otroligt nog - helt underbara. Från dag ett har de fått mig att känna mig välkommen, de är nyfikna på Sverige och  de är lätta att prata och skämta med. Häromdagen frågade Ti om Öresundsbron, hon hade sett en bild på Facebook och ville veta om det är sant att bron försvinner ner i marken. Så vi satt i lunchrummet och kollade bilder och information.

Solnedgång över Shelley Beach
Andra småsaker är att jag fortfarande blir helt till mig av att se Operahuset eller Harbour Bridge, att jag fortfarande älskar att vandra längs Corso i Manly, se neonskyltarna i Kings Cross, alltjämt ler när det blir grönt för fotgängare i den stora korsningen vid Town Hall och alla sicksackar sig fram.

Jag försöker ta vara på allt, insupa alla möjliga intryck, en av tusentals småsaker som spelar mycket större roll och är viktigare än vi tror.

Life, my friends, is bloody amazing!

Kommentarer

Populära inlägg