Värme, roadtrip och jobb

Kaffet är varmt, en sval bris sveper in från det öppna fönstret.
Jag sitter i vardagsrummet och lyssnar på svensk hiphop. Tvättmaskinen arbetar för fullt, hyresvärdinnan ligger i soffa nummer 2 och tittar på någon koreansk serie.

Den tyska tjejen, Sa, flyttade för drygt två veckor sedan. Hon har ersatts av en tjej från Italien. Ser inte så mycket av henne, men hon verkar trevlig.
K och jag jobbar mest hela tiden, är uppe i sex dagar/vecka just nu och lönen är bättre än någonsin. 

Australian War Memorial, Canberra
Vad har hänt sedan sist?
K, jag och E + E.P åkte till Canberra för någon vecka sedan. Vi körde från Sydney på fredag morgon och kom hem söndag kväll. Bilresan tog drygt 3.5 timme.

Världskarta, gjord av blommor på Floriade
Canberra är inte särskilt spännande, men en av deras årliga festivaler ägde rum när vi var där - Floriade - och vi gick på Nightfest på lördag kväll.
Fredagen besökte vi parliament house och sedan mötte vi upp med några vänner och åt på en malaysisk restaurang.

Floriade
Lördag spenderade vi flera timmar på Australian War Memorial.
Det var otroligt intressant och gripande. Samtidigt är det lite svårt för mig, som svensk, att förstå/ta till mig alla dessa människor som offrat sina liv i diverse krig.
Mina medresenärer (K, E och E.P) har alla släktingar som riskerat sina liv. E.Ps gammelfarbror dog i första världskriget, blott 19 år gammal. De är väldigt stolta över detta och har en enorm respekt för militären.

Nightfest
Som svensk handlar sådana diskussioner främst om att förklara varför Sverige "alltid" är neutralt och sällan (aldrig?) vill sticka ut hakan/lägga sig i konflikter.
Jag försöker förklara att Sverige visst har en våldsam historia med krig och erövringar, men att det upphörde för drygt 200 år sedan och ja, sedan dess är det som om vi inte vill stöta oss med någon.

Malaysisk restaurang i Canberra
Trots Canberras lite tråkiga stadsplanering (man måste ha bil för att ta sig runt och stadskärnan består främst av kontor) så blev det en riktigt mysig helg. Hotellet var kanon, Nightfest var häftigt och vi åt en hel del god mat.
Jag lyckades bränna mig och var vackert röd ett par dagar. Nu har det lagt sig och jag ser mest solbränd ut, tack och lov.

Frukost på Three Beans Coffee i Manly
Jag var på bio med E förra veckan. Vi såg "The Equalizer" med coola Denzel Washington. En spikpistol har aldrig varit så häftig.
I fredags tog jag, K och E tåget till Bondi Junction efter jobbet där vi åt thaimat (herregud, så gott det är) och sedan blev det bio; "Dracula Untold" med min framtida man, Luke Evans. Han är så het, det är nästan jobbigt.

Utsikt från färjan, på väg till jobbet
Jag jobbade hela helgen och då måndag var Labour Day (röd dag/public holiday) blev det bra med pengar. Vi hade så mycket att göra, det blev långa dagar och en del frustration då folk stökade till lite extra då det var långhelg + att klockan vreds fram (sommartid!), något som folk missade och därför checkade de ut för sent.
I-landsproblem.

Vi hade det rätt hett förra veckan. 
Måndag: +33 grader.
Tisdag: +32 grader.
Sen gick det tillbaka till normalt igen, men jisses, det var varmt. Intressant nog så tyckte jag inte att det var överdrivet jobbigt med hettan. Istället tyckte jag att det var lite mysigt att komma ut från affären eller bion klockan tio på kvällen och kunna gå hem i shorts och linne.

Svensk cider
Familjen kommer ju hit om ett par veckor och jag gick till Flight Centre för ett par veckor sedan för att få lite hjälp med planering av vår roadtrip. Jag fick kanonbra hjälp av Corinne och nu är resan klar.
Längtar!
Det blir alltså Airlie Beach, Whitsunday Islands, Whitehaven Beach, Townsville, Port Douglas, Cairns, Great Barrier Reef, Alice Springs, Uluru, Kings Canyon, Kata Tjuta, Adelaide, Great Ocean Road, Melbourne och Sydney.

Blackmores Sydney Running Festival
I morgon är jag ledig och ska då städa (rummet behöver dammas) och - hoppas jag - hinna gå till någon av parkerna och sola lite.

Fredag ska K och jag möta upp efter att jag slutat jobba för att besöka Night Noodle Markets i Hyde Park. Hela 50 stånd med massa asiatisk mat med godsaker som pork buns, dumplings, roti canai, nasi goreng och lychee ice tea.
Whoop! Bring on Friday!

Ha en fortsatt bra vecka, gott folk!





Kommentarer

Populära inlägg