Harmoni & skor

Ja, jag måste nog säga att tillvaron är rätt så harmonisk just nu.
Allt flyter på så där härligt bra, just så som man vill att det ska göra.
Jag har jobbat sex dagar i sträck. En dag till (i morgon fredag) och sedan är det ledigt lördag. Jobb söndag.

Promenad till färjan en tidig söndagsmorgon
Det är mycket att göra. Idag var smått galet, men vi tog oss igenom det. I morgon är visst snäppet värre, enligt chefen, så det vill till att man laddar med sömn, mat och bra humör.
Småpratade med en av gästerna igår. Hon var så mysig och berättade om sitt liv, sin man och att hon älskar att besöka Sydney (hon bor i Canberra). Hon såg fram emot att shoppa i QVB (Queen Victoria Building) och hoppades på bättre väder (här stormade tisdag kväll och natten till onsdag. Blåste och regnade hela onsdagen).

Vår i Sydney

Mycket folk på premiären av Night Noodle Markets i Hyde Park
I fredags var K och jag på Night Noodle Markets. Det var helt underbart. Vädret var perfekt med sol och blå himmel och där var mycket folk, som nyfiket vandrade runt och försökte bestämma vad de skulle äta. Vi beställde mat (chicken nasi goreng) och lite dricka. Sedan satt vi där, bland tusentals människor, och åt, pratade och tog det lugnt.
En helt perfekt fredag.

Farligt goda 'mini pancakes'
Jag köpte nya joggingskor igår efter jobbet. Mina gamla höll på att falla sönder, hade ett par enorma hål här och där, någon av tårna kikade fram då och då.
Jag begav mig till QVB och letade rätt på Asics butik. Där fick jag kanonbra hjälp av en ung tjej och föll för ett par färgglada skor som satt som en smäck.
Jag fick betala drygt 1500 kronor för dem, men med tanke på att jag betalade nästan 2000 för de jag köpte i Sverige så var det ett riktigt fynd.
Fötterna är lite ömma efter dagens promenader, men det är väl normalt när skorna är nya.

Nya joggingskor
Jag promenerar till och från stationen varje dag. Jag går från lägenheten i Kings Cross till Wynyard varje morgon. Där tar jag bussen till Manly. På hemvägen hoppar jag av antingen vid Wynyard (om jag tar bussen) eller Circular Quay (om jag tar färjan).
Och sen går jag alltså hem. Det blir drygt 6-8 km totalt. beroende på vilken väg jag tar.

H&M öppnade i Sydney idag!
Morgnarna är väldigt mysiga. Det är Sydney, så det är alltid trafik, men inte så värst mycket folk.
Jag tycker särskilt om att vandra längs den breda gågatan mellan Westfield och The Strand (köpcentrum). På morgnarna är där nästan folktomt, förutom tidiga pendlare och budbilar.
Det är just budbilarna jag gillar, av någon anledning. De parkerar sina bilar och lastbilar längs butiksfönstren och lastar ur skor, kläder, mat, etc. Ibland sätter sig ett par av förarna under de gröna träden och dricker kaffe, puffar på cigaretter och pratar. 

Jag gillar verkligen Sydney. Att promenera runt och se vardagen, inte bara de turistiga sakerna, gör att jag uppskattar allt, min vistelse här, mer.
Jag tycker fortfarande om att bo i city och att jobba i Manly.
Jag älskar det.
Manly är så underbart, det är som all stress kopplas bort och alla tycks slappna av.
City, å andra sidan, där händer alltid något, folk rusar fram och tillbaka, tåg och bussar är överfulla och se till att stå på rätt sida i rulltrappan, annars blir du tillsagd.

Manly Beach innan alla soldyrkare tar över
Nu när det är varmare börjar turisterna strömma till. De vandrar runt med enorma kameror, ryggsäckar och stannar mest hela tiden för att fota fiskmåsar och träd.
För ett par månader sedan var jag en av dem. Nu för tiden är jag en av dem som ger turister irriterade blickar och muttrar "f-n tourists" när de tvärnitar framför en för att fota en vattenpöl.

Men ja, i det stora hela är livet rätt så jäkla härligt just nu.
Jag njuter för fullt, tar vara på min tid här i Sydney och känner tacksamhet mest hela tiden över att jag får vara med och uppleva detta.
Men nu ska jag ta och försvinna in på rummet och bädda ner mig, ska bli så oroligt skönt att sova. 
Ny dag, nya tag, i morgon.

Puss på er!









Kommentarer

Populära inlägg