Snart är det vår!

Eller nja, inte riktigt. Sista vintermånaden är augusti, så det dröjer ett par veckor än.
September, då börjar väl nedräkningen på allvar. 
Nedräkning till sommaren! Vinter för er där hemma i Svea. 
Ha, det kan ni ha.
Förra veckan hade vi +25 grader, sol och blå himmel. Redan klockan sju på morgonen var det runt +15 grader.

Manly Beach
Det var då det. 
Bara två dagar senare mötte jag varmt klädda personer på Martin Place då temperaturen dykt ner till +7 när jag gick till bussen tidigt på morgonen.
Vinden var kall, men solen sken alltjämt från en blå himmel.

Jag har bott i Darlinghurst i en dryg vecka nu och det har känts som hemma från dag ett, vilket är ett väldigt gott tecken.
Jag flyttar runt mina saker så gott som varje dag, testar om de funkar bättre på det stället, eller kanske det stället..

Jag gick inom Target igår efter jobbet (livsfarligt) och skulle kolla efter en tunn extramadrass då jag vaknar under nätterna av att ena höftbenet trycker mot träplankorna.
Underbart.
Istället gick jag därifrån med ett par grytvantar och tabletter till matsalsbordet.
Ja, men det var ju en lyckad shoppingrunda.
Å andra sidan passar tabletterna in perfekt och det fanns inga grytvantar (därav inköpet), så win-win!

Lite nytt till lägenheten
Klart, när jag kom hem - trött, men glad att klockan bara var 16 och inte 19 - insåg jag att nej, här går det inte att baka kladdkaka då det inte finns någon elvisp.
Så vad gjorde jag idag efter jobbet?
Tog tåget till Bondi Junction, letade rätt på Kmart (det tog mig en stund, ska ni veta) och åkte hem med en styck elvisp och tre glasskålar. 
Allt för den nätta summan 300 kronor.

Kladdkakan är nu uppskuren i fina små bitar och lådan ska med till jobbet i morgon då jag lovade att bjuda så snart jag fick tag i en elvisp.
Jh, en av tjejerna jag bor ihop med, fick smaka en bit och ja, jag sprider kladdkake-kärlek i Sydney!
E och hennes föräldrar är redan förälskade, nu ska jag bara få några till besatta av den underbara, kladdiga kakan.

Än mer nytt till lägenheten
Jag har jobbat åtta dagar i sträck nu. Enligt schemat ska jag jobba hela veckan, dock inte lördag eller söndag då jag tänker spendera dessa dagar med K, som flyger in från England.
Whoop!

När jag gick till bussen igår (söndag) längs Martin Place var det helt öde. Ingen trafik, inga människor. Minsann, till och med i en storstad som Sydney (över 4,5 miljoner människor) kan det vara tyst och stilla.
Klockan var knappt åtta på morgonen och jag kom på mig själv att tänka: "undrar om det är så här det skulle kännas om majoriteten av jordens befolkning försvann och hela städer gapade tomma."
Ni vet, som i de där katastroffilmerna.

Utsikt från en av lägenheterna i Manly
Jag fascineras fortfarande av att man köar för att komma på bussen. Då det finns två "kortläsare" på varje buss blir det två köer; en främre och en bakre, som sedan delas upp så att de båda köerna hamnar bredvid varandra när bussen stannar till. 
Jättelustigt!
Ooh, idag såg jag även så kallade "bussvakter" vars jobb uppenbarligen är att lotsa bussarna till rätt hållplats inne i city (särskilt vid QVB) där trafiken är vansinnig vid rusning!
De viftar bort en och vinkar till sig en annan.
Fascinerande!

Hade en liten lustig händelse på bussen idag på morgonen. En kille på andra sidan gången, en halvmeter från mig, insåg när han satt sig ner att något läckte i hans ryggsäck. Han var kanske 15 år gammal, med en sliten skateboard mellan knäna. Han öppnade ryggsäcken och insåg att plastburken med soppa hade läckt. När han bara satt där och stirrade på den kladdiga burken, som han inte visste hur han skulle hantera situationen, plockade jag fram mitt paket med pappersnäsdukar och räckte honom det. Han tog emot det med ett litet leende och ett tack.
Dagens goda gärning.
Vad som irriterade mig var alla andra runtomkring som satt och log lite nedlåtande, eller småskrattade tyst, men ingen gjorde något för att hjälpa.

Ser ut som kaos, men jag har full koll
Hyresvärdinnan åkte till England idag för att hälsa på sin dotter.
Hennes son kom för någon dag sedan och lämnade en massa prylar i lägenheten. Han skulle flytta till ett nytt hus och hade bestämt sig för att köpa allt nytt; TV, soffa, säng, etc. Så vi fick en rejäl TV, en skinnsoffa, torkställ, med mera. 
Grattis till oss!

Dags att diska, plocka ihop tvätten som hänger överallt i rummet, borsta tänderna och sova. I morgon är det jobb och sen ska jag gå till Target och köpa den där madrassen. En av kollegorna har sagt att den som jag kikade på igår är väl värd pengarna.
Inga mer blåmärken på höfterna!
Grattis till mig!

Kram på er








Kommentarer

Populära inlägg