Ny bostad

Då har man flyttat igen.
Det blev lite hastigt och lustigt; tittade på lägenheten i lördags, gillade den och tog rummet en timme senare. Och igår var det alltså dags att flytta.

Lämnade Brookvale igår strax efter sju på kvällen. Underbart snälla E hjälpte mig med all packning och körde mig sedan till lägenheten i Darlinghurst, fem minuters promenad från Kings Cross. 
Jag sa hej då till L, som jag bott ihop med i nästan fem månader. Hennes man, C, var tyvärr inte hemma. 
Det kändes konstigt att lämna en lägenhet, ett område, som jag blivit så van vid, men city lockade och jag har väntat länge på att flytta ihop med K och på så sätt få en kompanjon till diverse påhitt.

Mitt Aussie-liv, nerpackat i väskor
Väl i nya lägenheten tryckte jag in alla mina väskor och kassar på rummet och hälsade på folket som befann sig i köket/vardagsrummet. Vi är sex tjejer (inklusive K) som bor ihop.
Jag spenderade en stund med att prata med tre av mina nya lägenhetskompisar/flatmates; två arbetar och en studerar. De är från Filippinerna, Italien och Tyskland.
Resten av kvällen befann jag mig på mitt och K's rum där jag försökte komma på bästa sättet att placera alla saker jag lyckats samla på mig under mina sex månader i Sydney.

Kök/vardagsrum
Jag har kommit fram till följande; K och jag behöver en byrå, en stor spegel, två läslampor och ett torkställ (här finns ingen torktumlare).

Första natten var lite sådär; vaknade ett par gånger av ljud jag inte var van vid; trafik, folk som kom hem (flatmate nr 4 är visst kock och jobbar sena kvällar). Sen var jag lite orolig att jag skulle försova mig + att jag inte sover så bra utan att få in lite frisk luft, men då fönstret saknar "nät" och jag är livrädd för kackerlackor kommer fönstret att förbli stängt tills jag kommer på hur situationen ska lösas.

Kök/vardagsrum
Jag var uppe strax efter sex på morgonen, åt frukost och åkte till jobbet med tåg och två olika bussar. 
Nu tillhör jag den stora massan med pendlare som åker mellan city och diverse förorter på grund av jobb. Tur att man har musik.

Jag kan området där lägenheten ligger rätt bra då jag bodde drygt 10 min promenad härifrån i i början på året. Matbutiken (Coles) är samma butik där jag köpte nudlar de första veckorna när jag inte hade jobb och snålade med pengarna. Den ekologiska (hurra!) butiken  är fortfarande lika underbar.

Nu väntar jag bara på att ordna med nytt jobb och (hurra igen!) på K's ankomst nästa vecka.




Kommentarer

Populära inlägg