Besök från USA

Jag kom äntligen ut och joggade idag. Det har gått nästan två veckor sedan jag fick tummen ur och begav mig ut i kvällsmörkret. Det där med 5 km vid årsskiftet kan jag glömma; jag klarar precis jogga hälften om jag är pigg och tänker på annat, dvs. reflekterar över stjärnhimlen eller vilka som fuskat och satt upp adventsljusstakar, inte på hur mycket jag flåsar.

Östra Stranden
 Jag hade besök i helgen; en kompis från Mississippi - hon är för tillfället utbytesstudent i Edinburgh - kom och hälsade på. Jag plockade upp henne på Landvetter i torsdags kväll och hon flög tillbaka till Skottland igår.
Det är riktigt roligt när vännerna kommer och hälsar på, men det är också smått utmattande.
Först och främst tar det mig cirka två timmar att köra till flygplatsen, sedan ska man hem också. Det blir ofta tidiga morgnar och sena kvällar och varje dag är fullbokad med saker man ska göra. Inte konstigt att man blir trött.

Halmstad slott
Fredag spenderade vi stor del av dagen i Halmstad; vi gick i affärer, tittade till sommarstugan, gick ner till havet, åt mat på Harry's och såg sedan "Taken 2." Ingen av oss blev särskilt imponerad av filmen.

Huseby Bruk
 Lördag åkte vi till Systemet och köpte cider; C ville ha med sig Kopparbergs och jag fick henne att prova Xide Cactus/Lime. Vi åt lite mat och körde sedan till Huseby, söder om Växjö. Där var det dags för julmarknad och det var riktigt fint.
Det var första gången jag var där och jag blev inte besviken, inte heller C; hon köpte små tomtar, hjortronsylt, te med smak av pepparkaka och hon fick prova äkta svensk ostkaka.

Hantverk och mat på Huseby julmarknad
 Tillbaka hemma åt vi svensk julmat som mamma lagat då hon tyckte att C måste smaka och tittade på tre avsnitt av "American Horror Story." Vi är båda smått besatta av serien, den är ju så bra!
Söndag spenderade vi i Göteborg och körde sedan till Landvetter. C's resväska vägde nio kilo när hon kom hit, när hon åkte vägde den 19 kg. Varför? Jo, för att den var fullpackad med glögg, cider, lösgodis, souvenirer, julmust och hjortronsylt.

Göteborg
 Det var jätteroligt att träffa C igen; vi har inte setts sedan jag lämnade Mississippi för över 1½ år sedan. Vi pratade i timmar, jag fick henne att prova ugnsbakad falukorv, svensk julmat, vi drack glögg och vi provade hjortkorv.
En väldigt lyckad helg!

Kommentarer

Populära inlägg