Snart är det slut.. 2017

Okej, så det dröjer ett par veckor till, men det känns overkligt att det här året snart är slut. Undrar hur många gånger man kommer att skriva fel årtal innan man vänjer sig vid att det är 2018.

2017 har varit ett bra år.
Det har varit ett år med både upp- och nedgångar, men det hör ju till: man får räkna med ett par vägbulor då och då.
Kanske har det med åldern att göra (äldre och klokare, ni vet), men hur det än ligger till så har jag kommit att uppskatta, nå, allt, mer och mer ju äldre jag blir.
Jag känner även mer tacksamhet. 
Och lycka.
Faktiskt, ren och skär jäkla lycka.
Jag kan sitta i bilen eller promenera och se en vacker solnedgång, träd som börjar bli gröna, vackra sommarblommor, snö/frost som glittrar. Jag kan sitta med familj, släkt eller vänner och bli helt till mig av lycka och tacksamhet. 

Lycka är inget som varar i dagar, veckor, månader eller år. Man kan heller inte tvinga sig själv att känna lycka. Det bara är. Man kan däremot lära sig att hitta det där lilla som när man pusslar ihop det med allt annat smått blir enormt och det som faktiskt betyder mest.

Denna insikt är något som har kommit smygande genom åren, en insikt som jag är väldigt glad för idag. Självklart har jag stunder då saker och ting känns skit, det har vi alla, men dessa stunder är så väldigt få och de varar så kort tid av den enda anledningen att jag kan vända på det och se allt det bra, allt det som är värdefullt.

En del kommer från mig själv, något som kanske alltid funnits där, en slags styrka, kanske optimism. En del kommer från de saker jag har varit med om, de erfarenheter jag fått, skaffat mig. En annan del kommer från de människor jag haft privilegiet att möta, lära känna och ha i mitt liv. En del har gett mig kängor, läxor och uppmaningar. Många är de som har delat med sig av sina erfarenheter, sitt stöd och sin styrka, sin vänskap, sin tid och sin uppmärksamhet.
Det är alldeles för få i dagens samhälle som förstår den sanna innebörden av, hur otroligt värdefullt det är med, uppriktig uppmärksamhet.

2017 är inte över än, men jag vill ändå passa på att tacka för dessa månader av äventyr, skratt, sorg, lycka, nya erfarenheter, vägbulor, kontakter och relationer, nya som gamla.

Here's to a great 2018!
Underbara äventyr.








Kommentarer

Populära inlägg