Systerhelg

Ibland behöver man komma bort från hemmet och arbetet och ta en liten paus. Det behöver inte bli en lång resa, varken gällande restid eller antal dagar borta.
I början av juni åkte syster, hund och jag till Länghem, där vi har släkt.
Vi lånade ett hus med en stor trädgård, gångavstånd till affär och en liten resa med bil till Hofsnäs Herrgård och Torpa Stenhus
På fredagkvällen bjöd morbror med fru på kvällsmat, sedan körde vi ut till Hofsnäs där vi gick en långpromenad med hunden, som - lyckligast av hundar - fick bada i sjön.
Vi körde förbi Torpa Stenhus och fortsatte sedan mindre vägar tillbaka till samhället.

Hofsnäs Herrgård
Lördag blev det inte så mycket sovmorgon då en viss hund är van vid att få mat kl 5 på morgonen. Lagom trötta slötittade syster och jag på tv + läste tills vi blev så pass hungriga att det var dags för frukost. Vi gick ett par rundor med hunden, fixade tacos till lunch och körde sedan ut till Hofsnäs Herrgård, där vi gick en runda utmed sjön, njöt av stillheten och all grönska. Efter promenaden satte vi oss ute med varsin latte och kaka.

På promenad runt Hofsnäs

Vi grillade på kvällen, hann precis få köttet klart innan det började regna. Vi fick ringa till morbror då det fattades lite småsaker i köket (bland annat en ordentlig kökskniv - att skära gurka och tomat med slö matkniv är en utmaning).


Grillat på lördagkvällen

Söndag blev det lite mer sovmorgon. Både syster och jag prioriterade att ta det lugnt och inte stressa. Vi gick ut med hunden, läste, åt frukost, läste, tvättade, läste.

Till lunch åkte vi ut till Torpa Stenhus, där vi åt på restaurangen för första gången.
Jag har varit på Torpa många gånger; guidad visning, julmarknad, spökvandring, dagsutflykt för att ta foton och fika. Jag har dock aldrig provat restaurangen förut, men det var riktigt gott, så det får bli fler besök.

Torpa Stenhus

När vi satt och åt kom regnet och det höll sedan i sig. Tillbaka till huset och en hund som betedde sig som vi varit borta en hel dag istället för 1.5h, slängde vi oss i soffan en stund innan vi satte igång med städningen.

På väg hem ringde min telefon, jobbet hade ont om folk och jag gick därför med på att jobba extra till kl 21. Goa pengar, så varför inte?

Vackra Sverige

Helgen slutade inte lika avslappnat som den började, men det var en perfekt liten resa. Syster och jag var kanske inte de mest sociala av människor där vi satt med varsin bok hela helgen, men vi passade på att prata när vi var ute med hunden eller åt mat. Ibland behövs inte mer än så, inte när båda två kan vara sanna bokmalar när de känner för det och jag har verkligen inga problem att försvinna in i en bok.


Vi åkte inte långt och var inte borta så länge, men ibland är ett miljöombyte precis vad man behöver. Härligt sällskap, god mat, lugn och skön omgivning (förutom överenergisk hund, då) och en bra bok.
Perfekt helg.







Kommentarer

Populära inlägg