Midsommar & soldater

Efter lite krångel och missförstånd fick jag ledigt på midsommarafton och kunde följa med moster och morbror till Fiskebäckskil hela midsommarhelgen.
Jag blev upplockad på torsdag eftermiddag och resan gick på småvägar norrut, allt för att undvika den värsta trafiken.

Fina Fiskebäckskil

Jag har inte varit med uppe i segelbåten på över tio år på grund av att jag ofta mår väldigt dåligt av sjösjuka. Detta fick jag erfara när jag och mitt resesällskap åkte ut på Stora Barriärrevet för ett par år sedan. Herregud, att man kan må så dåligt på grund av ens balanssinne.
Men, nu var det alltså dags att testa igen, åksjuketabletter och armband i reserv.
Tabletterna gjorde mig sömnig, vilket ledde till att jag däckade innan klockan slagit 22.
Innan dess ordnade vi med god mat och slogs med knotten vid grillplatsen.
Naiv som jag är trodde jag att knott inte existerade vid havet.
Ha, eller hur.

Midsommarstång och kransar

Fredag kom syster med sambo + hund och vi spelade kort, gick en runda, drack kaffe och åt sedan en underbar lunch bestående av havskräftor och räkor. Även dessa intogs vid grillplatsen, dock utan knott.

Middag

Vi begav oss till platsen där midsommarstången pekade mot skyn och då det ska vara lite halvtaskigt väder på midsommar passade det på att börja regna. Där stod vi, de flesta av oss utan varma tröjor, regnjacka och paraply. Alltså vandrade vi tillbaka till hamnen där vi satte oss på båten och spelade kort och drack kaffe och lite alkohol tills det var dags för middag: sill, potatis, ägg, gräslök och gräddfil.

Fiskebäckskil hamn

Lördag gick 'ungdomarna' upp innan klockan sju, spelade kort och inväntade sedan båtägarna då frukost serverades. Vi gick en långrunda med hunden, passade på att titta i affärer (syster hittade en förlovningspresent) och sedan blev det lunch på Brygghuset.
I år är första midsommar som jag äter sill. Är det inte konstigt hur man avskyr något ena stunden, för att i nästa tycka att det är riktigt gott?
Nåja.

Fiskebäckskil

Det blev grillad lax till middag och efter det körde syster med sambo och hund hem.
Jag, moster och morbror återvände till Brygghuset för en drink och satt sedan och spelade kort på båten tills ögonlocken blev för tunga att ignorera.
Den natten blåste och regnade det något otroligt. Båten gungade häftigt och regnet piskade. Jag vaknade ett par gånger, men de där armbanden fungerade för jag mådde inte dåligt av de gungande rörelserna.

Drink på Brygghuset

Det blev hemfärd efter frukost, städ och lunch på golfklubben. Hamnade i drygt en timme bilkö (vilket ändå kändes förvånansvärt kort) och nickade till under bilresan.
Tack, gott folk för en go' helg med prat, skratt och massa kortspel.

Solnedgång midsommardagen

Jag har nämnt tidigare att jag skriver till ett par amerikanska soldater via Adopt A US Soldier (AAUSS). En av dom, S, är tillbaka i USA. Hon skrev inte tillbaka regelbundet och det var inget jag förväntade mig heller. Jag hoppas bara att hon uppskattade att få brev från Sverige. Jag vet att hon gillade godiset och kakorna jag skickade ;-)

Den andra soldaten, D, åker hem om två veckor. Han har skrivit tillbaka (mail) nästan varje vecka. Han ville hellre ha mail och jag tycker att det är roligt hur vi än kommunicerar. Även han fick ett paket med två kilo svenskt godis (Gott & Blandat, Kexchoklad, Polly, Marabou, osv). Jag skickade även med en beskrivning vad varje godis var, när det lanserades i Sverige, etc. 
D älskade det, tackade så mycket och hälsade att han hade bjudit folket på militärbasen. Tanken är att vi ska hålla kontakten även när han är hemma hos fru och bebis och han har sagt att han vill ta med familjen till Sverige någon gång, för självklart har jag skickat med en massa information om och bilder på Svea rike. Kan ju inte missa chansen att göra folk nyfikna och vilja turista här.

I helgen fick jag min tredje soldat, A. Han har inte anmält sig själv, utan blivit registrerad av en familjemedlem eller kompis. Jag har redan skickat iväg ett första brev, så får vi se om det blir mail eller handskrivet, om han vill/hinner skriva tillbaka eller inte. 
Hur det än blir så kommer jag att fortsätta med att marknadsföra Sverige; hur vackert det är, vad för mat man ska prova på, berätta om fettisdagen och lucia, haha.

Det var allt för idag, godingar. Ha en fortsatt härlig vecka!




Kommentarer

Populära inlägg