Finland

I år är det tio år sedan jag åkte till Australien första gången.
Tio år sedan.
Vart tar tiden vägen?
I Port Douglas träffade jag Mai och Ri och vi har lyckats hålla kontakten alla dessa år.
Via mail, vykort, brev, sms och sociala medier har vi uppdaterat varandra om våra liv, men vi har inte setts.
Kaffe i Mumin-mugg, vad annars? =)
Men i slutet av maj var det så äntligen dags och när vi väl sågs kändes det inte som tio år.
Det var så gott som konstant prat i nästan en vecka.
Och vilken vecka sen!
Olofsborg (Olavinlinna)
Mai mötte mig på flygplatsen med Ris sambo, som var snäll nog att agera chaufför.
På kvällen blev det bubbel, presenter, en hel del foton och tacos.
Min andra dag i Finland tog Mai med mig på sightseeing i Helsingfors.
Vi fikade på Fazer Café, kollade in finsk design hos marimekko och iittala, besökte mysiga saluhallar och stadens hipster-område.
Vackra Helsingfors
Samma dag tog vi alla tre expressbuss (3.5 timmar) till Mais ställe, där vi badade bastu och blev bjudna på god mat av Mais sambo, som är kock.
Fredagen besökte vi Olofsborg (Olavinlinna) där vi gick en guidad visning. Det komiska var att där inte var nog med utländska turister, så jag fick gå guidad visning på finska, med Mai och Ri som turades om att översätta. 
Det var ett riktigt intressant besök, tänk att svensk-ryska gränsen gick där förr!
Lörtsy med korv
Resten av dagen ordnades det mat/godsaker inför Mais 30-års fest, som ägde rum på lördagen. Det hanns även med lite bastubad.

Lördag var det dags för fest. Vi åkte till stugorna (mitt i vacker finsk natur med sjöar och fält av liljekonvaljer och blåbärsris) och packade upp mat, sötsaker och alkohol. 
Festen pågick i drygt tolv timmar.
Runt klockan fem på morgonen slocknade de sista. Jag orkade dock inte hålla på så länge, utan somnade vid ett.
Uthålliga finnar!
Välpackad bil..
Ri och jag kom tillbaka till Helsingfors sent söndag kväll och däckade efter god mat och lite tv-tittande.
Måndag vandrade vi runt i Helsingfors, åt god lunch, fikade på Magnum Café (man fick specialbeställa sin Magnum-glass), besökte en nöjespark, tittade på havet från en vacker park och köpte souvenirer (en hel del Mumin-saker, ska erkännas).
Börjar mörkna runt kl 23
Det var en otroligt rolig och speciell resa, en återträff med vänner som jag lärde känna på andra sidan jorden. Att resa är så givande.
Vi får se var vi träffas nästa gång!

Kommentarer

Populära inlägg