Kreativ ådra

Jag hör till dem som har lätt att samla på sig saker.
Kanske är jag lite väl sentimental, men ibland finns det inget bättre än att titta igenom gamla brev, lappar som skickades under lektionen (oops) eller dagböcker som författades under tonåren. Jisses, vilken dramatik.

Jag har alltid tyckt om att skriva. Dagböcker, berättelser, dikter, brev. 
Fantasin och kreativiteten är något som kommer från båda sidor av släkten.
Mormor har alltid haft en mysig humor, ofta med glimten i ögat. Moster E spelar instrument, sjunger, skriver om låttexter och hittar på dikter. Mamma är kreativ på ett annat sätt; hon bygger växthus och dammar, klär om möbler, skapar smycken, målar och gjuter konstverk i betong.

Berättelser
På pappas sida är det först och främst farmor som besitter den kreativa ådran. 
Hon har alltid berättat historier om när pappa och hans bröder var små, hon är känd för sina klippböcker och hon har alltid skrivit ner sina resor och upplevelser.
Pappa är som mamma; praktisk, händig. Det finns knappt inget han kan göra runtom huset eller bilarna och ingen organiserar kontor som han. 
Pappa fotar och filmar sina minnen, mamma samlar minnen genom brev, dagböcker och tidningsurklipp.
Så ni ser, jag har tagit efter båda två. 

Farmors resa med Rosa Bussarna i Storbritannien
Farfar har flyttat till en mindre lägenhet (farmor bor på hem) och som alltid vid en flytt har han tillsammans med sönerna och deras makar gått igenom högar med papper, böcker och pärmar.
Däribland hittade de farmors många pärmar och anteckningsböcker.
Hon har skrivit ner sin och farfars levnadshistorier, sina resor med Rosa Bussarna, roliga citat från när barnbarnen var små och mycket mer.

Farmors resa med Rosa Bussarna i Storbritannien
Många skakar på huvudet åt mina pärmar med berättelser, foton och dikter och ser endast hur mycket plats de tar, att de är jobbiga att damma, etc.
Jag ser dem som en del av mig som kommer att leva vidare när jag inte längre är här.
Och det är något väldigt fint.

Kommentarer

Populära inlägg