Sista natten

God kväll, godingar!
Klockan är efter 20 här i Sydney. Himlen är grå, grabbarna i rummet kollar film, läser och tar det lugnt och jag har precis packat resväskan och gått igenom allt som ska fördelas mellan ryggsäck och handväska.

Vackra Manly
Sista natten i Sydney/Australien närmar sig. Dessa dagar har gått så fort. Jag har spenderat var dag med K; vi har vandrat runt tills fötterna börjat värka, solat och badat, ätit god mat från olika länder/matkulturer, pratat om allt mellan himmel och jord tills vi blivit hesa och druckit enorma mängder kaffe på diverse kaféer.

Chinese Garden of Friendship
Folk frågar mig gång på gång; hur känns det att åka hem? Är det jobbigt?
Det känns riktigt bra och nej, varför skulle det vara jobbigt?
Jag har haft ett helt underbart år i detta land och denna stad som jag älskar. 
Jag älskar dess historia, älskar människorna (komplexa och multikulturella som de är), älskar vädret och stränderna och språket. 
Jag föll för det här landet 2006 och förälskelsen har vuxit tills känslan nu är konstant, som en naturlig del av mig.

Bondi Beach
Men det är inte jobbigt att åka tillbaka till Sverige, istället ser jag fram emot det.
Det är 2015 - nytt år - nya möjligheter.
Jag hör inte till dem som tycker att det är skrämmande eller jobbigt att inte veta vad som väntar. Jag hör istället till dem som inte fixar samma gamla rutin månad efter månad. 
Jag måste ha lite osäkerhet, måste ha lite spänning och utmaning. Det är då jag mår som allra bäst.

Harbour Bridge
Allt det jag gjort genom åren; resor och utmaningar - att lämna den där trygga, lilla bubblan som så många aldrig lämnar - har gjort mig till en bättre person.
Så när jag lämnar Sydney i morgon gör jag det med stolthet. Jag gör det med nya vänner, nya erfarenheter, fantastiska minnen och vetskapen att vad jag än tar mig för, så fixar jag det och jag gör det förbannat bra dessutom.

Sydney Opera House, y'all
Tack för ett underbart år, Sydney och Australien. 
Vi kommer att ses igen!






Kommentarer

Populära inlägg