Resan runt Oz, del 1

Tiden går så fruktansvärt fort!
Om en vecka är jag på väg till Sverige. Och nytt år är det också, det känns lite konstigt att skriva 2015.
Gällande 2014 kan jag inte klaga. 
Nya erfarenheter, nya vänner, nya upplevelser.
Ett riktigt underbart år.

Hamilton Island flygplats
Här kommer en "summering" av resan runt Australien (dock inte västkusten) med familj och vänner.
Vi startade i Sydney den 14 december, flög till Hamilton Island och tog båt över till Airlie Beach.
Nästa dag blev det båttur bland Whitsunday Islands och ett par timmar på underbara Whitehaven Beach. Vit sand, turkost vatten, fiskar ända upp till strandkanten.
Paradis.
Vi åt lunch på Daydream Island och tog sedan båt tillbaka till Airlie Beach.

Whitehaven Beach
Vi hämtade bil nästa dag och påbörjade resan norrut till Port Douglas.
Vi stannade kort i Bowen och tog kort på The Big Mango (haha). Lunch intogs i Ayr (där jag och H plockade och packade frukt och grönsaker för åtta år sedan).
Vi kom till Townsville, checkade in och vandrade sedan till The Strand där vi fotade Magnetic Island (andra sidan vattnet), svarta cockatoos och drack kall öl.

The Big Mango i Bowen
Nästa dag fortsatte körandet och vi stannade i vackra Cardwell för kaffe, bensin och glass. Fantastiska vyer!
Stoppet efter det blev Innisfail, där vi åt lunch på en mysig restaurang och letade efter resväska till föräldrarna. 
Vi kom till Port Douglas senare på eftermiddagen och det var precis som jag mindes det; grönt, lugnt och vackert.
Det kändes så naturligt att vara tillbaka där, att vandra till Four Mile Beach, hamnen och handla på Coles.

Solnedgång över Four Mile Beach, Port Douglas
Vi åkte ut till Great Barrier Reef efter en god natts sömn. Båten stannade på tre ställen där vi fick snorkla/dyka. Jag och mamma blev riktigt sjösjuka och kunde inte hoppa i vattnet på andra stoppet, men efter att vi fått någon dundertablett av personalen var vi igång igen.
Jag hade nog lite för höga förväntningar, trodde att det skulle vara väldigt färgglatt med sköldpaddor och hajar. Men det var en häftig upplevelse och jag är glad att jag äntligen kom dit.

Glada snorklare vid Great Barrier Reef
Dag två i Port Douglas spenderade vi ett par timmar i Daintree (regnskog) och den lilla orten Kuranda. Vi tog tåget upp och linbanan hem. Jag besökte Butterfly Sanctuary medan resten av gänget gick till Venom Zoo. Jag köpte kaffe från regnskogen, skrattade lite åt pappa som fotade allt han såg och försökte övertala mig själv att +40 grader (Alice Springs) är lättare att hantera än +32 och hög luftfuktighet (Port Douglas).

På väg upp i regnskogen

Kommentarer

Populära inlägg