Sommarvärme & Vivid

Vintern är bara ett par dagar bort (juni), men det märks inte på vädret här i Sydney.
För tre veckor sedan var vinden kall och himlen dystert grå, jag gick inom Warringah Mall efter jobbet och köpte ett täcke som höll mig varm på nätterna.
De senaste två veckorna har värmen kommit tillbaka och temperaturen har stannat runt 22-26 grader med sol och blå himmel.
Manly Beach
Vädret är helt klart en av fördelarna med Sydney. Efter att ha spenderat ett par år i Skottland - där det tycks regna hela tiden - och en uppväxt i Sverige - där vi inte gör annat än klagar på vädret - är det underbart att vakna till solen som skiner och varma vindar som fläktar in genom fönstret.
Nu har jag klart inte varit här mitt i sommaren när temperaturen klättrar mot +40, men det tar vi om ett par månader. Kanske blir det då ett inlägg om hur förbaskat varmt här är.
Runt +25 grader är helt perfekt. Eller lagom, som vi svenskar säger.
Lunch
Veckan har varit lugn med jobb och kompisar.
I torsdags träffade jag K ett par timmar. Vi har börjat laga mat ihop när vi ses; vi möts vid Coles och handlar ingredienser, pratar om jobb och vänner. 
Customs House
I torsdags skrattade vi lite då jag frågade om vi skulle ha morötter till maten. 
"Vad?" frågade hon.
"Morötter, morot" upprepade jag.
Hon gav mig en konstig blick och jag bytte till engelska.
"Do you want carrots?"
"Menar du gulrot?" frågade hon då.
Morot/gulrot - svenska/norska.
Vi förstår varandra för det mesta, men ibland blir det lite lustigt.
Museum of Contemporary Art
Jag slukar böcker för tillfället, mest fantasy. En av tjejerna på jobbet, Ev, är lika stor film- och boknörd som jag och var gång vi ses sätter vi igång med att prata böcker och filmer. Jag har aldrig träffat någon som går på bio mer än jag. Inte förrän jag träffade Ev.

Igår lagade jag så äntligen till en rätt med kängurukött. Jag köpte filéer i fredags efter jobbet och frös in två av dem. Fem väldigt fina filéer gick på drygt 75 kronor.
Köttet ska inte stekas särskilt hårt, så jag valde att göra en stir fry med massa grönsaker och glutenfria nudlar. Det blev riktigt gott. Köttet har en lite sötaktig smak. Det är mörkare i färgen och har en annan doft än till exempel nöt och fläsk.
Vackra operahuset
Efter lunch begav jag mig in till city, tog en kaffe på Starbucks i väntan på E och Ka och sedan var det dags för vackra Vivid Sydney.
Det är en festival med ljus, musik och idéer som pågår till 9 juni. En del av vägarna i centrum stängs kl 17 och kl 18 tänds ljusen.
Det är lite svårt att beskriva, så ni får kolla på bilderna istället.
Favoriter i Vivid Sydney: operahuset, Customs House och de enorma kaninerna.
Bunnies!
Harbour Bridge
The Rocks Food Market
Huvud på Martin Place
Vivid Aquatique i Darling Harbour

Kommentarer

Populära inlägg