Praktik/internship

För er som inte redan vet, eller som helt enkelt inte vet hela historien, så kommer här en liten uppdatering om praktiken som jag sysslar med just nu.

När jag jobbat ett tag i Manly satte jag igång med att söka mediajobb. Det är tuffare än jag trodde (borde inte komma som någon överraskning) då här är gott om utbildade journalister och somliga arbetsgivare är lite svårflirtade när det kommer till en jobbsökande som inte har engelska som förstaspråk.

I alla fall.
Jag fick plötsligt svar från ett av de jobb jag sökt, som jag sedan insåg inte var ett "jobb" utan ett internship.
Praktik, helt enkelt, på en tidning för internationella studenter i Australien.
Inte betalt, men det är erfarenhet och referenser och jag får göra det jag tycker bäst om; skriva.

Redaktören hörde av sig och vi stämde möte. Tack och lov så klickade det perfekt med jobbet i Manly (ledig den dagen) och jag tog bussen in till city där jag träffade redaktören.

Jag blev presenterad för resten av gänget och sedan satte intervjun igång. 
En timme senare gick jag därifrån med en massa papper, exemplar av tidningen och praktikplats på iStudent
Whoop!
Det ska erkännas att jag var riktigt glad, hade lite svårt att sitta still på bussen tillbaka hem.

Mitt mediapass
Nästa vecka hade jag min första deadline; två artiklar. 
En om att dela bostad med folk man inte känner (har gjort det ett antal gånger genom åren) och en annan om mental hälsa bland internationella studenter.

Intressant händelse, artikel nummer två. 
Jag hade bokat intervju med ett par personer inne i city. Det hela var väldigt intressant och trevligt, även om det tog längre än jag planerat (tre timmar).
Saken var att när jag började prata med personerna insåg jag att artikeln inte alls skulle komma att handla om mental hälsa. Istället handlade det om vad man kan göra som internationell student för att inte känna sig ensam, etc.

Tack och lov förstod redaktören (det var hon som hade ordnat allt) och hon sa att artikeln fungerar ändå, att det var väldigt bra skrivet.

Idag skrev jag klart nummer tre; om australiensiska heldagar såsom Australia Day, Anzac Day, Queen's Birthday och Labour Day. Den blev både informativ och lite rolig.

Första tidningen kommer ut i juni och når drygt 100 000 studenter runtom Australien.
Rätt häftigt, måste jag säga.



Kommentarer

Populära inlägg