Snart är det dags..


På schemat står en resa till Paris, jul och nyår.
Men först ska jag göra klart tidningar för vecka 52 och vecka 1; jag jobbar sista dagen för året på onsdag och sedan är jag tillbaka första veckan i januari. Så imorgon ska jag ta med fika (kladdkaka) och lite godis (skumtomtar) till jobbet och bjuda på.

Liten julgran på jobbet
Bredvid mig i soffan har jag en väldigt kelsjuk katt; Mozart har följt efter mig likt en kärlekskrank valp sedan jag kom hem. Han är så söt när han kryper upp i knäet på en, alla fem kilo! När kompisarna H och Å var här i fredags på tjejmiddag kallade de honom tjock. Jag förklarade att det är pälsen.
De trodde mig inte.

Sötaste Mozart
Helgen har varit lugn; tjejmiddag i fredags där vi åt mat, pratade och tittade på film (House at the End of the Street). Lördags var det meningen att en stor del av släkten skulle till min syster på inflyttningsmiddag, men vädret var dåligt att folk inte ville ge sig ut på vägarna. Det blev alltså inställt och jag spenderade dagen med att titta på serier och läsa Kathy Reichs.
Söndag blev det en del läsning och sedan satte vi igång med köttbullar och biffar.
2½ kg färs (fläsk-, bland-, och älgfärs) gick åt och det tog nästan tre timmar att blanda, rulla och steka.

Vackra Notre Dame
Paris är något jag verkligen ser fram emot. Det är nästan åtta år sedan jag var där senast.
Idag satt jag och tittade på metrokartan, smålog för mig själv när jag räknade upp att "där har jag varit," "det har jag sett," "där har jag vandrat runt."
Tänk att få se allt igen: Eiffeltornet, Montmartre, Sacré Coeur, Triumfbågen, Place de la Concorde, Champs Élysées, Louvren, Jardin Tuileries, med mera.
En av de saker jag ser mest fram emot är att besöka St-Germain-en-Laye, där jag pluggade franska när jag bodde och jobbade som Au pair i Paris. Jag kommer fortfarande ihåg första gången jag såg den rika förorten där jag satt på bussen; det enorma slottet som tornade upp sig och de vackra byggnaderna.

Eiffeltornet
Paris, je t'aime.


Kommentarer

Populära inlägg