Jobb, studier och utflykter

Jag har jobbat hela sommaren. Inte en enda vecka har jag haft ledigt.
Klart, jag var i Australien, men det var i april/maj och räknas alltså inte.
Jag kan inte minnas att jag tyckte förra sommaren, eller den innan det, var så tuff som den här sommaren har varit. Det kan bero på att jag studerar samtidigt som jag jobbar, eller så är det för att alltför många arbetspass har känts röriga, stressade.

Vackra Apladalen

Den här sommaren, strax innan kollegorna gick på semester, kände jag en viss bävan (oro) inför vad som väntade. Två av semestervikarierna hade jag arbetat med innan (jätteduktiga!), men två var helt nya och hade aldrig arbetat inom vården.

Plugg på Espresso House

En av dom visade sig vara riktigt duktig, pigg på att lära sig nya saker, tog egna initiativ och ville verkligen arbeta.
Den andre däremot (hjälp!) visade sig var mer intresserad av att göra så lite arbete som möjligt. Klart, personen ville helst jobba kvällar och helger då dessa pass ger mer klirr i kassan, men varje pass var man tvungen att piska igång, sätta i arbete och sedan hålla ett öga på, annars var det mobilen eller TV:n som gällde.

Alingsås med M

Jag ska inte sticka under stol med att jag har haft rätt roligt åt denna vikarie, samtidigt som jag velat slita mitt hår. Jag har ibland kommit på mig själv med att stirra på personen, förundras över dennes totala ointresse av att jobba, och frågat mig själv om jag någonsin har varit så otroligt nonchalant och arrogant. Trodde jag, när jag var 19, att jag inte behövde dra mitt strå till stacken, arbeta lika mycket som 'alla andra' för samma lön?
Vikariens beteende har även fått mig att förvånat höja på ögonbrynen och skämta, så även om arbetspassen ihop med denna människa ofta har fått mig att känna en viss förtvivlan så kan jag såhär i efterhand skratta åt det. 
Tack och lov.

Vad har hänt sedan midsommar?
Nå, jag har jobbat. Studerat. Jag har även varit på ett par mindre utflykter, både på egen hand och med vänner/familj.
Jag åkte en runda till Apladalen i Värnamo och vandrade runt, åt en god lunch och skrev brev till en kompis i Skottland i solskenet. Jag och kompisen M spenderade en heldag i mysiga Alingsås; shopping, lunch, fika. Dagen avslutades med bio och middag i Borås - en riktigt mysig dag! Jag behövde verkligen komma bort en stund och släppa alla måsten.

Utsikt, frukostbuffé på Hestraviken

Jag tog med föräldrarna och farfar på frukostbuffé på Hestravikens Wärdshus en helg. Helt klart värt pengarna. Underbar mat, mycket att välja mellan och fantastisk utsikt.
Förra helgen åkte samma gäng (föräldrar + farfar) till Limmareds Värdshus, där det - sälvklart - blev schnitzel till lunch. Efter det körde vi till Hofsnäs Herrgård, där det var Matens Dag och massor av folk. Där drack vi kaffe, mamma köpte växter och jag njöt av att ha en ledig helg.

Sushi med moster och morbror i tisdags

Utöver det har jag och I satt igång ett marathon med skräckfilmer. Gamla sådana.
Ja, de är äldre och I var inte alls imponerad av Predator, inte heller tyckte hon att Nattvakten var särskilt läskig. Jag menar att hon har sett för många The Conjuring och Paranormal Activity. De äldre skräckisarna är ju kult och man ska åtminstone ha sett dom en gång.

Nästa vecka åker syster och jag till England, en resa som jag har sett fram emot sedan april, när vi bokade den. Vi har hyrt bil och ska köra runt i nordväst, utforska sjöar, dalar, berg och mysiga byar.
Men just nu ska jag packa klart, gå med källsorteringen, damma, diska och dricka te.

Ha det gott!




Kommentarer

Populära inlägg