September = vår

Klockan är strax efter nio denna fredagsmorgon och jag har precis ätit frukost och diskuterat ebola med en av mina flatmates, Sa. Hon studerar något väldigt komplicerat som har med biologi och genmodifiering att göra, så hon har en del intressanta åsikter.

E's favorit på Max Brenner; salted caramel hot chocolate
Jag är ledig idag och hoppas att vädret kommer att samarbeta då jag planerar att gå en riktig långrunda runt Royal Botanic Gardens, Operahuset, Circular Quay och sedan upp till Town Hall via George St. Det är en rätt bra promenad.

Så vad har hänt sen senast?
Inte särskilt mycket.
K och jag jobbar på dagarna och kvällarna spenderas med att fixa mat, kolla film och serier, promenera runt Sydney.

På tåget från Ryde till city. Vackra Harbour Bridge i bakgrunden.
Förra helgen hade dock jag fullt upp; åt indiskt med K på fredag kväll, åt brunch med Kr på lördag förmiddag och på eftermiddagen träffade jag före detta jobbarkompisen E för bio och thaimat. Vi såg en australiensisk film, "Felony," med Joel Edgerton och heta Jai Courtney (han spelar Eric i "Divergent").

Operahuset och Opera Bar
Söndag vandrade K och jag till The Rocks, åt en mumsig kycklingkebab, gick till Sydney Observatory och njöt av solen och utsikten. Sen vandrade vi ner till The Rocks Markets igen och åt scones på Tea Cosy
Herregud, så gott!

Underbara scones, sylt, grädde och te på Tea Cosy i The Rocks
Så i måndags, första september, började våren här i Sydney.
Solen sken, himlen var blå med ett par moln och temperaturen letade sig upp till +24 i väst. Det var en helt fantastisk dag.
Tisdag var det dåliga vädret tillbaka.

Operahuset och Harbour Bridge sett från Royal Botanic Gardens
Om jag ska sammanfatta en Sydney-vinter så regnar det en del. Fast den här vintern har, enligt mina kompisar, varit väldigt konstig. De första två månaderna regnade det ingenting.
Istället kom regnet, allt regn, under augusti månad. 
Och när jag säger regn, då menar jag ösregn som kommer från alla håll och kanter, svämmar över varenda viadukt och förvandlar vägkanter till floder.
Augusti 2014 är den blötaste augusti på elva år, enligt nyheterna.

Harbour Bridge, sett från Sydney Observatory
Temperaturen har legat ett par grader runt +10 så gott som hela vintern. Det kallaste, enligt en av tidningarna, är +14 grader, men lägg då till isande vindar och regn och det känns mer som +5.

K och jag har börjat titta på "Harper's Island," en serie från 2009. Det är lite som en halvbra skräckfilm där alla dör, men istället för 1,5 timme är det 13 avsnitt a la 30 minuter.
K är smått kär i alltihop. Jag sitter mest och pikar de uttjatade och irriterande stereotyperna som var karaktär blivit tilldelad.
Sen sitter vi och gissar vem nästa offer är och hur de ska dö.

Indiskt på fantastiska restaurangen Malabar i Darlinghurst
Jag har sett ett par filmer på bio de senaste veckorna.
"Guardians of the Galaxy" var överraskande och så rolig, helt klart värd pengarna.
"The Hundred Foot Journey" (regisserad av Lasse Hallström) var söt och rolig.
"Felony" var intressant och lite mörk med bra skådespelare.
Sist, men inte minst, såg K och jag "Hundraåringen som klättrade ut genom fönstret och försvann" på en liten bio i Circular Quay i tisdags. Den var på svenska, med engelsk text.
K älskade den och det gjorde även resten av biobesökarna, om man får tro alla skratt som fyllde biosalongen.

Hihi =)
Dags att hänga upp tvätten, sedan blir det promenad i ett soligt Sydney.

Ha en mysig helg!






Kommentarer

Populära inlägg